Zonneproducten zijn de laatste decennia sterk geëvolueerd, waardoor er nu een ruim assortiment aan degelijke bescherming bestaat. Toch blijven de nieuwe lanceringen elkaar opvolgen. Vraag is : welke vernieuwingen zijn nog mogelijk én wenselijk ?

Het Duitse apothekersmerk Eucerin lanceert een volledig nieuw gamma zonneproducten, Eucerin Sun Protection. Die bieden, naast een klassieke combinatie van chemische en fysische zonnefilters, ook biologische bescherming. Wij staken ons licht op bij Dr. Simone Presto van Beiersdorf, de groep waartoe naast Eucerin ook Nivea behoort.

Hoeveel innovatie is er nog mogelijk op de markt van zonneproducten ?

Vroeger was dat natuurlijker eenvoudiger, want nu zijn er al zulke goede producten dat de stappen voorwaarts beperkt worden. Wie weet, misschien evolueren we in de toekomst wel naar medicijnen tegen uv-straling, maar ik – en met mij veel andere wetenschappers – ben er niet van overtuigd dat dat een betere oplossing zou zijn dan de klassieke crèmes. Uiteraard zijn er wel andere, ‘kleinere’ innovaties mogelijk. Veel merken proberen bijvoorbeeld nieuwe, brede uv-filters te ontwikkelen, en patenteren die dan, zodat ze niet meer gebruikt kunnen worden door andere merken. Een ander punt dat nog kan worden verbeterd, is snellere en betere absorptie van de producten. Textuur is ook cruciaal, omdat die ervoor zorgt dat mensen een product al dan niet willen gebruiken. Daarom hebben wij nu een nieuwe textuur ontwikkeld, siliconen-in-water : eenvoudig te verspreiden, heel licht en matterend. Maar eigenlijk ligt de belangrijkste evolutie in voorlichting. Veel mensen gebruiken nog altijd veel te weinig zonneproduct, waardoor dat minder efficiënt is ( de aangewezen hoeveelheid voor een volwassen lichaam: zeven theelepels). En ze vertrouwen te veel op die producten. Bescherming draait ook om gedrag en kledij. Dus : een zonnebril met uv-bescherming en een hoed in plaats van een petje, want daarmee blijven oren en nek onbeschermd.

Wat is precies het verschil tussen chemische en fysische filters ?

Fysische filters blijven op de huid liggen : ze reflecteren de uv-stralen en ondergaan geen chemische reactie, ze hebben dus altijd hetzelfde niveau van efficiëntie. Doordat ze niet in de huid dringen, zullen zij bovendien nooit een gevoelige reactie ontlokken. Chemische filters dringen wél in de huid, en zij absorberen de uv-stralen. De structuur van deze zonnefilters, en bijgevolg ook hun efficiëntie, veranderen wel. Maar toch is het optimaal om de twee te combineren, want chemische filters geven extra bescherming. Wij gebruiken Tinosorb S, een chemische ‘breedbandfilter’ die beschermt tegen uv A- en uv B-stralen. Bijna alle zonneproducten bevatten trouwens een combinatie van chemische en fysische filters, behalve producten voor kinderen. De huid van kleine kinderen is nog niet volledig ontwikkeld en daarom is het veiliger bij hen alleen fysische filters te gebruiken. Ook volwassenen die allergisch reageren op chemische filters hebben baat bij zulke producten.

Jullie gebruiken ook een natuurlijk ingrediënt, Licochalcone A.

Dat is een zuiver extract van de zoethoutwortel. Die plant groeit in het Chinese hooggebergte, waardoor hij blootstaat aan zware uv-straling. Licochalcone A beschermt hem tegen de schade die dat met zich mee kan brengen. Let echter op : het is geen zonnefilter, dus je kun geen zonneproduct ontwikkelen zuiver op basis hiervan, daarvoor zijn altijd fysische en/of chemische filters nodig. Dit extract beschermt wél tegen de oxidatieve stress die veroorzaakt wordt door uv-stralen. Opvallend is dat het in de huid dringt en daar ook blijft zitten : het wordt daar als het ware opgeslagen, en het verdwijnt niet door te douchen of baden. Uit onze studie blijkt dat mensen die twee weken zonnebescherming gebruiken mét Licochalcone A, minder oxidatieve stress kennen na uv-straling, dan wie bescherming gebruikt zonder.

Wat onderscheidt zonneproducten uit de apotheek, zoals van Eucerin, van de rest ?

Als je producten ontwikkelt voor de apotheek, dan moet je rekening houden met gevoelige, en zelfs zieke huid. Daarom gebruiken wij bepaalde ingrediënten niet, en weinig parfums. Onze tests beperken zich trouwens niet tot de gewone, gezonde huid, wij testen ook op mensen met huidziekten. Voor de gezichtsproducten uit het zonnegamma hebben we bijvoorbeeld getest op mensen die net een peeling of laserbehandeling achter de rug hadden. Zij moeten heel goed beschermd worden tegen de zon, hun gezicht is eigenlijk een wonde geworden. Als je bij zo’n huid goede tolerantie en efficiëntie hebt, dan zal dat ook het geval zijn bij de gevoelige huid.

Door Stefanie Van den Broeck Illustraties Ellen van Engelen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content