Neuzen in niche

© GF

De nicheparfumerie wordt steeds groter. De eerste groeipijnen duiken op. Maar toch vind je er nog steeds mooie geuren, gemaakt door mensen met passie en een verhaal. Een overzicht van de opmerkelijkste spelers.

De eerste nichemerken zijn bijna twintig jaar geleden ontstaan, met pioniers als Annick Goutal, Patricia de Nicolaï en L’Artisan Parfumeur. Sinds tien jaar komen er ook steeds meer merken bij die buiten de platgetreden paden willen gaan, risico’s willen nemen en emoties opwekken met ongewone geuren.

De nicheparfumerie kent de laatste jaren steeds meer succes en bereikt een alsmaar groter publiek. En daar duikt de eerste valkuil op : sommige merken gaan hun producten daaraan aanpassen. Serge Lutens, de koning van de kruidige oosterlingen, veroorzaakte dit jaar grote opschudding door L’Eau te lanceren, letterlijk een geurwater, dat naar frisse was ruikt. Iets wat Tommy Hilfiger hem bijna tien jaar geleden al had voorgedaan met T.

Ook het tempo loopt stevig op : Serge Lutens en L’Artisan Parfumeur hebben dit jaar al drie lanceringen gehad, Diptyque, Byredo en Juliette Has A Gun hebben er momenteel al twee op de teller staan. Dat overtreft zelfs het ritme van de grote parfumhuizen.

“De parfumerie is volledig gedemocratiseerd”, geeft Patricia de Nicolaï, een van de pioniers van de nicheparfumerie en directrice van de Osmotheek, toe. “Er zijn te veel lanceringen, het is een ware wedloop. Maar je kunt niet anders, of je raakt vergeten en je bent je plaats kwijt.” Is het einde in zicht of zit er nog rek op hoe populair een nichemerk kan worden zonder zijn exclusiviteit te verliezen ? Deze merken hebben er alleszins hoop op.

Alessandro gualtieri: Nasomatto

Wie ? De Italiaanse parfumeur Alessandro Gualtieri kreeg zijn parfumopleiding bij Bayer in Duitsland en werkte voor merken als Fendi, Valentino en Versace. Na achttien jaar wilde hij zijn eigen ding doen. In 2008 lanceerde hij acht parfums tegelijk onder het label Nasomatto. Letterlijk : ‘gekke neus’, en dat dekt de lading.

Parfumstijl ? De parfums van Nasomatto zijn statements die een effect hebben op je gemoed : Hindu Grass bijvoorbeeld ademt love & peace, Black Afgano moet de roes van een stevige joint oproepen en Absinth zou aanzetten tot onverantwoordelijk gedrag. Gualtieri’s devies : “Ik wil dat parfums een intelligentie op zich hebben, en niet gewoon slaafs weergeven wat ik erin stop.” De eigenzinnige geuren zijn erg geconcentreerd (extrait de parfum 30 ml : 95 euro) en gemaakt voor parfumliefhebbers met een sterke persoonlijkheid.

Stand van zaken ? Zeven parfums.

Bestseller ? Black Afgano, Absinth.

Nieuw ? Nuda, Narcotic Venus.

Info : www.nasomatto.com. Te koop bij Kroonen & Brown in Brussel, Verso in Antwerpen.

Ben Gorham : Byredo

Wie ? Een Indiase moeder, Canadese vader, geboren in Zweden en opgegroeid in New York en Toronto : internationaler dan Ben Gorham vind je ze niet. Deze tattoofan was een professioneel basketspeler, voor hij kunst en binnenhuisinrichting in Stockholm ging studeren. Een ontmoeting met een parfumeur leidde tot de oprichting van Byredo in 2006. Gorham staat in voor de ontwikkeling, verpakking en marketing. Voor de eigenlijke creatie werkt hij samen met parfumeur Jérôme Epinette.

Parfumstijl ? Toegankelijke geuren die nu eens klassiek zijn, exotisch of trendy. Inspiratie haalt hij uit reizen, gedichten ( Fleurs du mal van Baudelaire) en creatieve samenwerkingen met het magazine Fantastic Man, modemerk Acné en kunstcollectief M/M Paris.

Bestseller ? Bal d’Afrique (EDP 50 ml : 95 euro, 100 ml : 140 euro), Blanche.

Nieuw ? M/Mink : geïnspireerd op inkt en Japanse kalligrafie. Mengt wierook, patchoeli, kruidnagel en amber.

Stand van zaken ? Opende vorig jaar een eigen boetiek in Stockholm en honderdtwintig verkooppunten over de hele wereld. Het gamma telt twaalf parfums waarvan acht met een badlijn en elf geurkaarsen.

Info : www.byredo.com. Te koop bij Parfuma en Verso in Antwerpen, Kroonen & Brown in Brussel.

Mona di Orio

Wie ? Mona di Orio oogt wat timide en fragiel, maar als ze over parfums spreekt, krijgen haar ogen en stem een vuur dat vastberadenheid verraadt. Haar eerste parfum was Diorella, germaakt door Edmond Roudnitska. Ze schreef hem een brief en werd zijn pupil. Roudnitska was een van de grootste parfumeurs van de vorige eeuw, die klassiekers als Dior Eau Sauvage, Eau d’Hermès en Femme de Rochas creëerde. Hij leerde haar ruiken en op een ambachtelijke manier extracties en akkoorden maken met natuurlijke ingrediënten. Haar favoriete ingrediënt is vetiver, dat ze verwerkt in elk parfum. Zeven jaar geleden startte ze een parfumhuis onder eigen naam.

Parfumstijl ? Haar parfums hebben een klassieke structuur, maar zijn nooit banaal of saai. Artistiek en eigenzinnig, net als Mona zelf. Haar geuren zijn geknipt voor mensen wier stijl best omschreven kan worden als classic with a twist. Niets extravagants, maar wel bijzonder en kwalitatief.

Bestseller ? Oiro (50 ml : 110 euro, 100 ml : 175 euro).

Nieuw ? Les Nombres d’Or met het zonnige Musc, Cuir met gerookte noten, en het zoet-warme Ambre.

Stand van zaken ? Vijfenzestig verkooppunten in de hele wereld, tien parfums en drie geurkaarsen.

Info : www.monadiorio.com. Te koop bij Magnolia, Cosmeticary, Les Nombres d’Or ook bij Senteurs d’Ailleurs

Francis Kurkdjian

Wie ? Deze Fransman met Armeense roots wist al op zijn vijftiende dat hij parfumeur wilde worden. Op zijn 27ste maakte hij de bestseller Le Male voor Jean Paul Gaultier. Hij werkte verder ook voor merken als Lanvin, Narciso Rodriguez en Ferragamo. Vorig jaar, op zijn veertigste, opende hij zijn eigen parfumhuis in Parijs. Kurkdjian heeft ook verschillende artistieke samenwer-kingen. Met de kok van Le Meurice ontwikkelde hij een geparfumeerd nagerecht, met parfumhistorica Elisabeth de Feydeau maakte hij het parfum van Marie-Antoinette opnieuw.

Parfumstijl ? Mooie, elegante parfums die kwaliteitsingrediënten en een supertalent verraden.

Bestseller ? Aqua Universalis, een frisse geur die proper gewassen linnen oproept.

Nieuw ? Absolue pour le Soir en Absolue pour le Matin (115 euro).

Stand van zaken ? Een eigen boetiek in de Parijse rue d’Alger nr. 5 en zeventig verkooppunten wereldwijd, waarvan twee in België.

Info : www.maisonfranciskurkdjian.com. Te koop bij Graanmarkt 13 in Antwerpen en Senteurs d’Ailleurs in Brussel.

Frederic Malle : Editions de Parfums

Wie ? Frederic Malle kreeg de liefde voor parfums met de papfles mee. Zijn grootvader was de stichter van de Diorparfums. Zelf had hij al een aardig cv als creatief consultant voor parfumhuizen, toen hij in 2000 besloot om zijn visie vorm te geven. Het concept van Editions de Parfums is dat van een uitgeverij, die samenwerkt met de grootste auteurs van de parfumerie : Maurice Roucel, Pierre Bourdon, Jean-Claude Ellena enzovoorts. Hij is geboren in Parijs, maar woont momenteel in New York.

Parfumstijl ? Elke parfumeur mag het parfum waar hij van droomt maken zonder budgettaire beperkingen of marketingtesten. Allemaal verpakt in dezelfde, sobere flacon, vermelden ze de naam van hun bedenker en weerspiegelen ze diens persoonlijke stijl. Het gamma is uitgebreid genoeg om voor elk wat wils te vinden.

Bestsellers ? Musc Ravageur, French Lover.

Nieuw ? Portrait of a Lady (50 ml : 145 euro) door Dominique Ropion, met rood fruit, rozen en een oosterse basis.

Stand van zaken ? Achttien parfums, negen huisgeuren én het best verkopende parfummerk in het chique Amerikaanse grootwarenhuis Barney’s. Vijfenzestig verkooppunten wereldwijd en vier eigen boetieks (drie in Parijs, één in New York).

Info : www.editionsdeparfums.com. Te koop bij Senteurs d’Ailleurs in Brussel, Dries Van Noten in Antwerpen.

Etienne de Swardt : Etat Libre d’Orange

Wie ? Etienne de Swardt verdiende zijn strepen bij Givenchy. Hij begon met Etat Libre d’Orange in 2006. Het is genoemd naar de Zuid-Afrikaanse provincie waar hij opgroeide, en geeft parfumeurs de kans om hun fantasieën ongecensureerd in geuren te vertalen. Sleutelwoorden zijn humor, onafhankelijkheid en geen taboes. Hij werkt samen met drie parfumeurs : Nathalie Feisthauer, Antoine Lie en Antoine Maisondieu.

Parfumstijl ? De Swardt wil de gekke, creatieve kant van parfums benadrukken. Daarom zitten er soms vrij extreme geuren in het gamma, zoals Secretions Magnifiques, een poëtische interpretatie van de aroma’s van sperma, zweet en bloed. Namen als Don’t get me wrong baby, I don’t swallow en tekeningen die de bilnaad van een man laten zien (bij het parfum Fat Electrician) zijn expliciet, maar ook ludiek.

Bestseller ? Putain des Palaces, Jasmin et Cigarette, Divin’Enfant (50 ml : 60 euro).

Nieuw ? Archives 69 (EDT 50 ml : 69 euro) is een mysterieuze damesgeur met wierook.

Stand van zaken ? Tweeëntwintig geuren en vijf geurkaarsen. Een eigen boetiek in Parijs en een dertigtal verkooppunten wereldwijd.

Info : www.etatlibredorange.com. Te koop bij Magnolia, Verso en Maison Delaneau in Antwerpen, Lady Paname en Francis Ferrent in Brussel.

Romano Ricci : Juliette Has A Gun

Wie ? Romano Ricci is de achterkleinzoon van Nina Ricci. Hij volgde een parfumeur-opleiding en lanceerde op zijn 28ste zijn eigen parfummerk bij de Parijse concept store Colette.

Parfumstijl ? De twee eerste parfums, beide rozengeuren, werden gemaakt door Francis Kurkdjian. Daarna nam Romano Ricci het over. Ricci is marketinggedreven : hij vertrekt steeds vanuit een verhaal om een parfum te ontwikkelen. Dit is wellicht het meest toegankelijke merk uit de reeks, met geuren die niet te apart of zwaar zijn.

Bestseller ? Lady Vengeance.

Nieuw ? Not a Perfume (EDP 50 ml : 65 euro). Deze geur bevat slechts één ingrediënt en is dus strikt genomen niet echt een parfum. Ambroxan, het synthetische alternatief voor het natuurlijke, onbetaalbare ambergrijs, geeft een zoete, behaaglijke warme geur.

Stand van zaken ? Zeven parfums. Te koop in 577 verkooppunten wereldwijd, waarvan 25 in België.

Info : www.juliettehasagun.com. Te koop bij Parfuma en Magnolia in Antwerpen, bij Kroonen & Brown en Cosmeticary in Brussel.

Andy Tauer

Wie ? Tauer is geboren in het Amerikaanse Kansas, woonde een tijd in Amsterdam en tegenwoordig in Zürich. Het eigenzinnige Muglerparfum Angel deed zijn interesse voor parfums ontvlammen. Toen zijn lievelingsgeur (La Prairie) van de markt werd gehaald, begon hij aan een queeste door de parfumwereld die hem het beroep van parfumeur deed ontdekken. Tauer werkt als IT-consultant, maar heeft een master in moleculaire biologie, waardoor hij zelf begon te experimenteren met parfums en zichzelf bijschoolde. Een eerste parfum (Maroc pour elle) voor de boetiek van een vriend in Zürich was het begin van zijn eigen merk. Toen hij parfumcriticus Luca Turin een staal stuurde van zijn tweede parfum (L’air du Désert Marocain), zette diens lovende bespreking hem meteen op de kaart. Tauer maakt parfums vanuit de buik, zonder enige marketing. Hij twittert en houdt een blog bij, die een goed idee geeft van het reilen en zeilen in een klein artisanaal parfumhuis. Hij houdt ervan om ideeën met zijn lezers uit te wisselen wanneer hij aan een nieuw parfum werkt. Momenteel loopt er een project om samen een boek te schrijven voor het goede doel : iedereen kan gedichten, stukken verhaal of tekeningen insturen.

Parfumstijl ? Tauer heeft een voorliefde voor de hoogdagen van de Franse parfumerie : de eerste helft van vorige eeuw. Dat voel je ook in zijn parfums, die soms wat retro aandoen. Het artisanale karakter is voor hem belangrijk, wat zachte, rijke geuren geeft. Je ruikt dat het budget vooral in het flesje zit.

Bestseller ? L’Air du Desert Marocain (EDT 50 ml : 71 euro).

Nieuw ? De zachte rozengeur Une Rose Vermeille, en het exotisch kruidige Eau d’Epices.

Stand van zaken ? Twaalf parfums, zestig verkooppunten wereldwijd.

Info : www.tauerperfumes.com. Te koop bij Senteurs d’Ailleurs

Door Sofie Albrecht

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content