Samen sterk, dachten heel wat merken dit najaar. En dus namen ze ad interim een getalenteerd ontwerper onder de arm. Een overzicht van enkele opvallende combinaties.

1. Chaplin ’s back: TREND BOLHOED

Met de wintermaanden voor de deur is een hoofddeksel geen overbodige luxe. De trend dit najaar is de tradi-tioneel Britse bolhoed, zowel voor mannen als voor vrou-wen. De bolhoed, ook wel bowler hat genaamd, werd in 1849 ontworpen door de gebroe-ders Thomas en William Bowler uit Londen en groeide midden twintigste eeuw uit tot hét symbool van de deftige, Britse zakenman. Het hoofd-deksel had ook enkele beroemde fans zoals Charlie Chaplin, Churchill en ‘onze’ Hercule Poirot. De bolhoed kende een korte heropleving in de jaren zeventig, na de lancering van Stanley Kubricks A Clockwork Orange, waarin het hoofdpersonage een bolhoed droeg. Dit najaar dook de hoed opnieuw op in de mannencollectie van Moschino en Alexander McQueen en bij Agnès b. voor dames. Ook enkele Belgische merken pikten de trend op. Bij Essentiel kreeg de traditioneel zwarte hoed mooie herfstkleuren, zoals donkerpaars en groen met een zwarte band. Rue Blanche versierde zijn exemplaar met donkergroen lint.

2. Lief klein konijntje: TREND

Van de catwalk tot op de rode loper : bunny-oren zijn helemaal in. Marc Jacobs zette tijdens het afgelopen winterdefilé voor Louis Vuitton zijn modellen satijnen konijnenoren op. En ondertussen werden ook Madonna, Lady Gaga en Lily Allen ermee gespot. Voor de durvers : Topshop verkoopt ze voor zo’n 20 euro per paar. Bij Louis Vuitton tel je ongeveer 300 euro neer.

3. Cocoon-Chanel: PRIMEUR

Wie ervan uitging dat zij zich nooit een Chaneltas zou kunnen veroorloven, komt nu misschien een stapje dichterbij. Het Franse luxemerk speelt in op de crisis en komt dit najaar met een sportieve én goedkopere tassen- en accessoirelijn. De collectie Coco Cocoon is gemaakt van nylon of lamsleder en komt in neutrale zwart- en bruintinten. Het Chanellogo is subtiel verwerkt in het leder of op de binnenvoering van de tas. Sommige tassen kunnen ook binnenstebuiten gedragen worden. Het gezicht van de collectie is niemand minder dan Lagerfelds muse du moment, Lily Allen. Kleine lederwaren zijn er al vanaf 265 euro, voor een handtas in nylon tel je zo’n 900 euro neer. De Cocoon-collectie is vanaf 3 oktober wereldwijd te verkrijgen in alle Chanelwinkels.

Info : www.chanel.com

4. Made in Belgium: HANDTASSEN

Vijf jaar geleden maakte Alex Schrijvers zijn eerste handtas. Een eenvoudig model, met twee vellen leder aan één kant samengenaaid. Ondertussen heeft de selfmade ontwerper een eigen winkel én een schare trouwe fans. “Accessoires maken of kraken je.”

U leerde het vak als autodidact.

Alex Schrijvers : Ik wou mijn innerlijke rebel niet laten temmen door een school. Ik kan vrij te werk gaan en mijn intuïtie volgen, zonder de beknotting van een opleiding. Natuurlijk zijn er ook beperkingen. Ik heb zelf mijn weg moeten vinden in het kluwen van leveranciers, handelaars en perscontacten.

Welke evolutie ziet u in uw werk ?

Binnenin de tassen zitten er nu verschillende zakjes, een gsm-houder en een sleutelhanger. Daar hechtte ik vroeger zelf geen belang aan, maar door te luisteren naar mijn klanten heb ik veel geleerd. Nu probeer ik een goede balans te vinden tussen wat ik zelf mooi vind en wat de klanten willen.

Uw tassen dragen het label ‘made in Belgium’.

Ik gebruik bijna uitsluitend Belgisch leder en ook de productie gebeurt in ons land. Hoewel het financieel steeds moeilijker wordt, blijf ik trouw aan Belgische producten. Ik wil graag terug naar authentieke waarden en ambachten, zodat mensen weer werk vinden in die sector. Weg met de wegwerpconsumptie !

Wat is de meerwaarde van Belgisch leder ?

Zonder enige twijfel : de kwaliteit. Ik heb een keer leder uit het buitenland besteld, maar dat is niet te vergelijken. Hier wordt mijn leder op ambachtelijke wijze gelooid door een vader en zoon in een klein fabriekje in West-Vlaanderen.

Alex Schrijvers, Everdijstraat 8, Antwerpen.

Info : www.alexschrijvers.be.

5. Edel Zweeds: PRIMEUR

Na kleding, schoenen en tassen voor mannen én vrouwen, brengt het Zweedse Acne dit najaar ook een juwelenlijn op de markt.De collectie bestaat uit twintig sieraden, ringen, broches, hangers en armbanden, samen ontworpen door de Duitse juwelenontwerper Michael Zobel en het Acnedesignteam. De ontwerpers kozen voor een combinatie van ruwe stenen en edelstenen, telkens gezet in goud, zilver of witgoud. De collectie is exclusief verkrijgbaar via

brownfashion.com.

Info : www.acnestudios.com, www.brownfashion.com

6. Voor haar: PRIMEUR

Herenschoenenmerk J.M. Weston brengt na bijna 120 jaar zijn allereerste damescollectie uit. De collectie, ontworpen door Michel Perry, is geïnspireerd op de schoenen van meneer en brengt de klassiekers van het huis opnieuw in de aandacht : de mocassin, de veterschoen, de derby en de enkellaars. Alleen de hoge laars breekt met de traditie. J.M. Weston wil voortaan elk seizoen damesschoenen uitbrengen.

Info : www.jmweston.com.

7. Beroemde voetjes: KINDERSCHOENEN

Michelle Obama werd onlangs gesignaleerd met sandalen van de Belgische ontwerper Martin Margiela, maar voor haar kinderen kiest de first lady voor Geox. De Italiaanse producent van ‘de schoen die ademt’ opent dit najaar zijn grootste winkel wereldwijd in het winkelhart van Manhattan. Het pand is drie verdiepingen hoog en strekt zich uit over 600 vierkante meter. “De aanwezigheid van Geox in Amerika is almaar belangrijker geworden en de Amerikaanse consument heeft al grote interesse getoond voor onze producten, voor het Italiaans design en de technologie”, aldus Geoxoprichter Mario Maretti Polegato. Die technologie is het revolutionaire microporeus membraan dat zich in de geperforeerde rubberen zool van de schoen bevindt, waardoor zweet wordt afgevoerd en water niet kan binnendringen. Je hebt dus niet alleen winter en zomer droge voeten, het elimineert ook alle vieze geurtjes. Enkele jaren geleden lanceerde Geox een kledinglijn met dezelfde ademende functie. De aanwezigheid van het merk in de States gaat ook in Hollywood niet ongezien voorbij. Actrices Courtney Cox, Kate Winslet en Sharon Stone kochten al ‘ademende’ schoenen voor hun kinderen en ook de zonen van Hugh Jackman en Russel Crowe werden gefotografeerd met Geoxen aan hun voetjes.

Info : www.geox.com

8. De ‘A’ van artistiek: MARKT

Dat er in Antwerpen een boel getalenteerde ontwerpers rondlopen, wist u waarschijnlijk al. Dat het er veel meer zijn dan alleen zij die een eigen winkel hebben, wist u misschien niet. Daarom worden er in de Scheldestad ook markten georganiseerd voor beginnende ontwerpers van eigen bodem. Creatievelingen die hun plaats binnen het gevestigde circuit (nog) niet gevonden hebben, kunnen tweemaandelijks hun werk tonen én verkopen op de Markt van Morgen in de gezellige Kloosterstraat. Het district Antwerpen en de vzw ‘van morgen’ willen op die manier een forum geven aan talentvolle mode- en interieurontwerpers, accessoiredesigners en grafische kunstenaars en biedt de consument daarnaast een alternatief voor de industriële confectiemode uit lagelonenlanden. In oktober verhuist de Markt van Morgen uitzonderlijk naar de Offerandestraat voor een samenwerking met designcentrum De Winkelhaak. Wie op 3 oktober de smaak te pakken heeft, kan twee weken later ook een bezoek brengen aan De beparkte oplage in Park Spoor Noord. Initiatiefnemers Katrien Claes en Inge Van Helshoecht baatten tot voor kort kinderwinkel De Vlindervloer uit, maar richten zich nu op het organiseren van beurzen en markten voor handgemaakte spullen. Tweemaandelijks kunt u in het prachtig gerenoveerde vormingsstation van het park terecht voor meubels, kleding, juwelen en zelfs laptoptassen. Alles in beperkte oplage, dat spreekt.

De Markt van Morgen, 3 oktober, Designcentrum De Winkelhaak,

Offerandestraat en 13 december, Kloosterstraat, Antwerpen.

Info : www.marktvanmorgen.be. De beparkte oplage, 18 oktober en 20 december, Park Spoor Noord, Damplein 27, Antwerpen.

Info : www.devindervloer.be.

9. Handje helpen: SAMENWERKING

Rugzakkengigant Eastpak ging aankloppen bij de Amerikaanse ontwerper Rick Owens. De collectie DRKSHDW komt voort uit Owens’ gelijknamige denimlabel en is geïnspireerd op de kledij van straatjongeren rond Hollywood Boulevard. De collectie bestaat uit elf ontwerpen en komt in zwart, lichtgrijs en parelkleur. Eastpak ontwikkelde hiervoor een nieuwe techniek, die stoffen aan elkaar bevestigt zonder de traditionele stiktechnieken.

Vorig seizoen deed Eastpak nog een beroep op de Belgische ontwerper Raf Simons. Dit najaar kon onze landgenoot opnieuw terecht bij schoenenlabel Dr. Martens. Voor de herfst- en wintercollectie baseerde Simons zich op de klassieke, Britse schoen uit de jaren dertig, waarvan een deel in traditioneel leder en een ander deel in explosieve metaaltinten is uitgevoerd. Behalve Simons gaat ook het Franse Comptoir des Cotonniers een samenwerking met Dr. Martens aan. Exclusief voor Comptoir haalde men de legendarische 1460 boots met acht vetergaatjes van onder het stof en stak ze in muisgrijs, zachtglanzend leer.

Nog meer tevreden klanten vinden we bij Camper en Puma. De sportfabrikant en het Italiaanse label Sergio Rossi gaan hun tweede seizoen in met een collectie stijlvolle damessneakers, waarvan drie modellen met hoge hakken. Bij Camper doen ze al voor de tweede keer een beroep op het ontwerptalent van Bernhard Willhelm.

Na een succesvolle lancering in Japan, breidden Converse en Comme des Garçons eind augustus hun samenwerking uit. De collectie Comme des Garçons play for Converse zal dan ook te verkrijgen zijn in alle Comme des Garçonswinkels wereldwijd. Ook een samenwerking met Missoni staat nog op de planning.

Longchamp neemt zowaar drie ontwerpers onder de arm. Naar aanleiding van het 20-jarige bestaan van de Association Nationale pour le Développement des Arts de la Mode (ANDAM) kregen Jeremy Scott, Charles Anastase en het ontwerpersduo Bless, allemaal voormalige laureaten van de ANDAM-prijs, de kans om de klassieke vouwtas van Longchamp, Le Pliage, te vernieuwen. Scott koos voor een humoristische afbeelding van zichzelf als samoerai. Daarnaast brengt hij de Red Hot Line Pliage uit.

Zoals we in ons modenummer ( 26/08) al aankondigden, slaan H&M en Jimmy Choo de handen in elkaar. De schoenengoeroe, ontwierp een collectie schoenen, handtassen en, voor het eerst, kledij voor de modeketen. Te koop vanaf 14 november.

Samenstelling Ellen De Wolf . Illustraties Ellen Van Engelen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content