NAJAAR 2009 IN 9 FLASHES

30/09/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:26

Samen sterk, dachten heel wat merken dit najaar. En dus namen ze ad interim een getalenteerd ontwerper onder de arm. Een overzicht van enkele opvallende combinaties.

1. Chaplin 's back: TREND BOLHOED

Met de wintermaanden voor de deur is een hoofddeksel geen overbodige luxe. De trend dit najaar is de tradi-tioneel Britse bolhoed, zowel voor mannen als voor vrou-wen. De bolhoed, ook wel bowler hat genaamd, werd in 1849 ontworpen door de gebroe-ders Thomas en William Bowler uit Londen en groeide midden twintigste eeuw uit tot hét symbool van de deftige, Britse zakenman. Het hoofd-deksel had ook enkele beroemde fans zoals Charlie Chaplin, Churchill en 'onze' Hercule Poirot. De bolhoed kende een korte heropleving in de jaren zeventig, na de lancering van Stanley Kubricks A Clockwork Orange, waarin het hoofdpersonage een bolhoed droeg. Dit najaar dook de hoed opnieuw op in de mannencollectie van Moschino en Alexander McQueen en bij Agnès b. voor dames. Ook enkele Belgische merken pikten de trend op. Bij Essentiel kreeg de traditioneel zwarte hoed mooie herfstkleuren, zoals donkerpaars en groen met een zwarte band. Rue Blanche versierde zijn exemplaar met donkergroen lint.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners