Massacosmetica is in opmars. Maar tegelijk tekent zich een nieuw luxefenomeen af : cosmetica op maat. Customized, dankzij de nieuwste technieken.

Geuren die de persoonlijkheid onderstrepen

Het was voor de rijken der aarde al langer mogelijk om bij luxehuizen als Cartier en Guerlain een uniek, persoonlijk parfum te laten maken. Met ingrediënten die de opdrachtgever terugvoeren naar haar/zijn jeugd of die voor anderen een signaal zijn : hier komt een geslaagd iemand ! Maar daarvoor moest zij/hij wel af en toe met de privéjet naar Parijs om te ruiken : was het parfum al naar wens ? En na het neertellen van een bedrag waar je in Parijs een aardig appartement voor koopt, ging de besteller dan huiswaarts met een speciaal gemaakt koffertje, met daarin schitterende flacons met zijn eigen geuruniversum, dat uiteraard meteen de kluis in ging.

Gelukkig hebben customized geuren hun weg gevonden naar de vriendelijker geprijsde nichemarkt. De Franse ‘neus’ Mona di Orio bijvoorbeeld maakt voor een beduidend lager bedrag een persoonlijke geur op maat. Nog aantrekkelijker geprijsd zijn de geuren van de Engelse Jo Malone die, ‘ingelijfd’ door Estée Lauder, binnenkort de oversteek maakt naar het vasteland. Malone pakt het snugger aan : zij maakt diverse geuren die onderling prima te mengen zijn in een fragrance combining-lijn. Een druppeltje van het ene vocht met daarbij een druppeltje van een ander en je hebt een nieuwe, eigen geur die zich schikt naar de mood van de dag. Er is keuze uit twintig geuren en thuis kun je met twee of drie Malonepoducten (er zijn colognes, maar ook geparfumeerde bodycreams of badoliën) al ontelbaar veel verschillende geuren maken. In de winkels en op de website is een speciaal Fragrance Combining Menu te vinden dat op weg helpt.

www.cartiercom, www.guerlain.com, www.monadiorio.com, www.jomalone.co.uk.

Jo Malone’s webshop levert nu vooral in Groot-Brittannië, maar voor wie Jo Malone Express belt (+44 (0)870 034 2411) wordt misschien een uitzondering gemaakt.

Make-up in die éne exacte tint

Ook op make-upgebied hoeven we niet bij het standaardaanbod te blijven, al is dat verre van saai. Maar soms zijn we op zoek naar net dat perfecte rood voor de lippen, of naar precies dat auberginepaars dat groene ogen zo mooi doet uitkomen. L’Oréal Paris deed al een stap in de richting van customizing door de Star Secrets make-uplijn af te stemmen op de tinten van haar en huid, zodat de consument gemakkelijker de juiste keuze maakt. Helena Rubinstein ontwikkelde Color to Mix (33 euro, 2 tinten), een pigmentenconcentraat waarmee je ‘kleur op maat’ geeft aan je foundation, dagcrème of zonneproduct. En bij make-upwinkels als M.A.C is het mogelijk om een foundation op kleur te laten mengen, ideaal voor de donkere huid. Blenden de visagistenterm voor mengen – is niet moeilijk, maar het vraagt enige ervaring en de gewone consument wordt er zenuwachtig van. Professionele visagisten ‘blenden’ vaak op de rug van de hand de juiste kleur van oogschaduw of lipstick, gewoon door verschillende kleuren door elkaar te kwasten. De Franse make-upartieste Terry de Gunzburg gaat een stap verder. Jarenlang was zij het brein achter de mooie make-upkleuren van YSL. Tot zij op een dag in 1998 uit de schaduw stapte en voor zichzelf begon, in een kleine make-upboetiek in Parijs, in de Galerie Véro-Dodat. Haar unique selling point : cosmetica op kleur gemengd, voor die éne klant, voor die éne huidtint. Inmiddels heeft zij meerdere make-uplijnen die in heel Europa verkocht worden. Maar wie het geduld heeft en de financiële middelen, kan in haar eerste winkel, via haar Haute Couleur Revolutionsysteem, lipstick, oogschaduw en blush op maat krijgen.

Terry de Gunzburg : 21 Passage de Véro-Dodat, 75001 Paris,

+33 (0)1 44760076. www.byterry.com.

www.maccosmetics.com.

L’Oréal Star Secrets vanaf januari in de grootdistributie.

Helena Rubinstein in de parfumerie.

Gepersonaliseerde skincare

De naam Court-Clarins doet wellicht een belletje rinkelen. En jawel, Dr. Olivier Court-Clarins is de zoon van de oprichter van het verzorgingsmerk Clarins. Hij studeerde geneeskunde en werkte als arts. In 1995 werd hij managing director van het huis Clarins. Maar hij had nòg een droom : een verzorgingslijn waar hij al zijn kennis van de huid in kwijt kon en die zo dicht mogelijk een gepersonaliseerde verzorging zou benaderen. Jarenlang werkte hij in het lab aan My Blend, een serie lotions, crèmes en cleansers met meer dan 225 combinatiemogelijkheden om tegemoet te komen aan de individuele behoeften van de huid. Voorlopig is de frisse, modern ogende My Blendlijn te koop in de VS en in het exclusieve Parijse warenhuis Le Bon Marché. Daar kan een afspraak gemaakt worden voor een huidanalyse. Gekeken wordt naar de huid, maar ook naar levensstijl en voeding. Andere merken van huidverzorging hebben vaak ook een huidexpert of zelfs een computer aan de stand die snel een analyse maakt, maar je koopt nog altijd een product dat geschikt is voor een grote groep consumenten. Bij My Blend zit het maatwerk in de speciale boosters die je aan een crème of lotion toevoegt en die aangepast zijn aan uw huidprobleem : stress, hormonengerommel, droogheid…. De My Blendproducten zijn niet ingedeeld volgens leeftijd maar volgens de leeftijd van de huid. ” Your skin is as unique as your fingerprint”, is het uitgangspunt. Bovendien veranderen de behoeften van de huid met de levensfase en zelfs met het seizoen. Bij My Blend hoef je bovendien geen halfgebruikte pot crème in te wisselen voor een andere. De op uw huid afgestemde basis blijft, en kan met de vijf verschillende boosters aangepast worden aan de behoeften van het moment. Dr. Court-Clarins gebruikte zowel plantaardige als biotechnologische ingrediënten en onderzocht de actieve werking ervan. Voor zijn Cell Synergy Complex, twee peptide-cocktails die in alle basisproducten zitten en die de weerstand van de huid verbeteren, kreeg hij een patent. De prijzen zijn redelijk, wel iets hoger dan bij Clarins, meer in de buurt van Kanebo en Shiseido.

Meer info over de ‘personal skintrainer’ Dr. Olivier Court-Clarins in het boekje ‘Six Keys to a Great Skin at Any Age’ (www.addicusbooks.com). Ook op www.myblend,com

Door Karen Van Ede – Illustratie Sam Vanallemeersch/Kolchoz

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content