Hij 27, zij nog jonger : 19. Hij ’the big thing’, zij ’the next big thing’. Mede dankzij hem, al wil hij dat niet gezegd hebben. Bovendien : “Ik zal ooit blij zijn in haar voorprogramma te mogen spelen.” Milow en Selah Sue. In de coulissen : Jonathan Vandenbroeck en Sanne Putseys.

Milow :“Het was op een van mijn Open Mic-avonden in Het Depot in Leuven dat ze voor het eerst optrad. En dat ik ze voor het eerst zag. En hoorde. Een meisje. Achttien jaar. Een gitaar. En een stem. Wat een stem. Ik voelde meteen : dit is huge. Er kwam nóg wel talent af op die avonden, een soort vrij podium voor muzikanten, dat ik aan elkaar praatte. Maar Sanne. De hele zaal lag omver. Ik heb haar haast meteen gevraagd om in mijn voorprogramma te spelen.”

Selah Sue : “Máár, daar hing een voorwaarde aan vast. Hij zei : ‘Ik neem je mee in mijn voorprogramma, als je dat contract niet tekent. ‘ Dat contract, dat was met een major, een grote platenfirma die me wou lanceren. Maar het voelde niet goed. Ik mocht louter inzingen. En het moest snel gaan. ‘We moeten je jonge uiterlijk uitbuiten. ‘ Zo ging dat. Letterlijk.”

Milow : “Tja. Dit is de tijd van Adele, Duffy, Kate Nash, Lily Allen… Jonge meisjes met een klok van een stem. Ze wilden een Belgische versie lanceren. Maar hoe. De muziekwereld is enorm sek-sistisch. Als jonge vrouw word je meteen in een format gestopt, en heb je zelf nog amper iets te zeggen. Ik zou het vreselijk gevonden hebben mocht Sanne daarop zijn ingegaan. Ze is zoveel meer waard.”

Selah Sue : “Ik was al sterk aan het twijfelen. Alleen had ik geen idee van alternatieven. En die heeft Jonathan mij getoond. Net op tijd. Ik ben daar zo ongelooflijk blij om.”

Selah Sue :Met pen en papier noteerde ik alles wat hij zei. Niet lang na onze kennismaking zaten we op café, en Jonathan legde mij stap voor stap uit welke spelers de muziekwereld telt. Wat doet een manager ? Wat een booker ? Een platenfirma ? Ik wist van niets. Een booker ! Wat, in godsnaam, doet een booker ? Totaal onwetend was ik.”

Milow : “Kennis is macht. Ik adviseer niemand om het op mijn manier te doen : platen uitgeven in eigen beheer. Maar ik wil wel duidelijk maken dat dat ook wel kán. Een goede manager en booker zijn onmisbaar. Elk zijn job. Maar het is belangrijk om ook zelf te volgen wat zij doen voor jou. En om dat te begrijpen.”

Selah Sue : “Al zal ik wel nooit jouw zakelijke talent hebben. Dat is niets voor mij.”

Milow : “Maar op jouw leeftijd had ik dat ook nog niet. Gaandeweg leer je dat. En leer je de mechanismen te begrijpen. De gulden regel die ik iedereen aanraad : zorg dat je manager, je booker en je platenfirma onafhankelijk van elkaar werken. Doet de ene zijn werk niet goed, dan kan de andere bijsturen.”

Milow : “We genieten er allebei ontzettend van om op een podium te staan.”

Selah Sue : “Het zaligste wat er is.”

Milow : “Optreden maakt me stabieler. Ik voel het in mijn hoofd als het lang geleden is. Op een podium staan, volledig opgaan in wat je zingt, in je stem, je muziek : dat doet me zo’n goed. Alsof ik een interne bron aanboor en me daar volledig aan laaf. Ik weet niet of dat bij jou ook zo is, Sanne, maar bij mij werkt het haast therapeutisch.”

Selah Sue : “Herken ik volledig. Jezelf terugtrekken in je tekst en je stem, dat is mediteren. En dat levert trouwens ook de meest oprechte optredens op.”

Milow : “Dat ze voor elk optreden een nieuw nummer geschreven moest hebben. Dat was mijn ‘opdracht’ voor Sanne. In het begin had ze nog niet veel eigen materiaal. Eigenlijk heb ik zeer intuïtief gehandeld toen ik haar als voorprogramma vroeg. Ik wist gewoon dat Sanne live wel nog zou groeien. En dat mijn publiek haar meteen zou omarmen. She’s easy to love. Zo goed. Zo puur.”

Selah Sue : “Maar de laaiende reacties had ik niet verwacht. Zeker niet voor dat eerste optreden, vorig jaar, op jouw cd-voorstelling hier in Leuven. Achthonderd man ! Ik had tot dan altijd voor tien man en een paardenkop gespeeld. Dan ineens al dat volk, en meteen in mijn thuisstad. Man, dat was ongelooflijk.”

Milow : “Sindsdien is Sanne alleen maar beter geworden. Ze speelt beter gitaar, en ze heeft al enkele keigoede nummers geschreven.”

Selah Sue : “Mentor en beschermeling ? Nee, onze relatie is meer dan dat. Intussen toch al. Al heb ik nog altijd niets liever dan dat Jonathan mij advies geeft. En kritiek, dat vooral. Hij is zeer streng. En daar houd ik van. Ik luister gretig naar wat hij zegt. Omdat ik hem ook echt vertrouw. Hij spreekt als muzikant. Niet als iemand die iets wil van mij. Daar wemelt het van in de muziekwereld, wat een haaienzee. Van Jonathan weet ik : hij zegt dit omdat het zo is. Niet omdat hij iets wil.”

Milow : “’t Is waar, ik ben streng. Mij doet het bijvoorbeeld een beetje hartzeer dat ze debuteert met de single Black part love. Dat is helemaal niet haar beste nummer, vind ik. En dat heb ik haar ook gezegd. Je debuteert maar één keer, en dat moet dan een instantklassieker zijn. Zoals Broad Daylight van Gabriël Rios.”

Selah Sue : “Ik wéét het. Black part love is lang niet mijn beste nummer. Het is eigenlijk per toeval op de radio geraakt, een demo die we opgenomen hadden in de AB. Het was niet echt de bedoeling om dat als single te lanceren.”

Milow : “Maar goed, het staat intussen wel in high rotation op Studio Brussel, Radio 1, MNM. Alleen : het kon nóg beter. En toen de lyrics in Humo stonden, heb ik Sanne ook gezegd dat ik het jammer vond dat er taalfouten in stonden. Dat had niet gemogen.”

Selah Sue : “( Zucht). Ik weet het.”

Milow : “Het goede is: de wereld zal alleen maar betere dingen horen van haar.”

Selah Sue : “Jonathan is intussen ook Nederland aan het veroveren. Onlangs speelden we in de Paradiso in Amsterdam voor 1600 man. Laaiend enthousiast. Het gaat hard. Ook voor mij, intussen. Er staat een razend druk jaar voor de boeg. Maar, in alle eerlijkheid : ik heb mij nog geen moment anders gevoeld.”

Milow : “We zijn allebei wel nuchtere zielen, klopt. Voeten stevig op de grond.”

Selah Sue : “Hoe magisch sommige podiummomenten ook al geweest zijn, ik heb nog geen seconde gezweefd. Ik ga na een optreden naar huis, en ik denk er niet meer aan. Andere dingen zijn net zo belangrijk. Thuis zijn, tijd doorbrengen met mijn vriendje, een filmpje kijken in de zetel, vroeg slapen. Even belangrijk. En dat is een geluk, denk ik. Bij tegenslagen in mijn muziek, zal ik dan ook niet meteen alles kwijt zijn.”

Milow : “Hoe goed het ook loopt, ik heb altijd een onderweggevoel. Is de ene hindernis weggewerkt, dan ga ik op naar de volgende. Mijn verhaal in Nederland is nu net begonnen, en dat is enorm verfrissend. Het is altijd doorgaan. Op naar het volgende.”

Milow : “Ik voorspel Sanne een mooie internationale toekomst. Ik hoop alleen dat ze geduldig blijft. Dat ze, tussen de vele optredens en interviews door, tijd neemt om goede nummers te maken. En dat ze alleen de allerbeste nummers overhoudt voor haar cd. Met haar stem maakt ze sowieso élk nummer goed, maar ze moet voor zichzelf het onderscheid kunnen maken.”

Selah Sue : “Absoluut.”

Milow : “En ik hoop dat ze een fantastische producer vindt voor haar cd, genre Mark Ronson.”

Selah Sue : “Oh man, dat hoop ik ook zo hard.”

Milow : “Maar als dat allemaal een beetje meezit, dan krijgt ze de wereld aan haar voeten. Dat meen ik. En ooit zal ik nog blij zijn in haar voorprogramma te mogen spelen. Mark my words.

www.milow.be en www.selahsue.be

Door Guinevere Claeys . Foto’s Saskia Vanderstichele

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content