Postorderbedrijven schudden hun wat oubollige imago van zich af. Zelfs meubelen en huisraad van thuis uit bestellen wordt steeds populairder, met dank aan internet en het steeds drukker wordende verkeer. De bedrijven spelen daarop in met een uitgebreider aanbod. Thuislevering als nieuwe luxe.

Het was Aaron Montgomery Ward die de eerste postordercatalogus lanceerde in de VS in 1872. Hij verdiende zijn kost als vertegenwoordiger en was het beu om keer op keer afgescheept te worden door de wantrouwige boeren uit de Midwest, een landelijke regio rond de staten Minnesota en Wisconsin, en bedacht dat zijn klanten goedkoper af zouden zijn als ze hun koopwaar rechtstreeks konden bestellen bij de leverancier. Hij maakte een bestellijstje met de meest verkochte items en instructies over hoe ze moesten bestellen. Binnen de tien jaar groeide het lijstje uit tot een vuistdik boek met over de 20.000 items. Vanaf 1886 kreeg Ward concurrentie van Richard Sears, en zo begon een legendarische concurrentiestrijd tussen twee postorderbedrijven. De verschijning van catalogi was iets waar veel Amerikanen reikhalzend naar uitkeken, en dan vooral de kerstversies met handige for him– en for her-lijstjes.

In de jaren 1930 waaide het fenomeen over naar onze contreien. Vandaag zijn bij ons 3Suisses, Neckermann en La Redoute de populairste catalogi. Drukbezette huisvrouwen waren jarenlang het uitgelezen doelpubliek, maar nu worden ze vervoegd door hippe jongeren voor wie onlineaankopen dagelijkse kost zijn, en oudere mensen die het zich ontzien om het huis uit te gaan. Op het vlak van interieur is zowel voor 3Suisses als voor La Redoute het linnengoed de absolute bestseller.

Aanbod groeit

De eerste catalogus van het van oorsprong Belgische bedrijf 3Suisses telde zes bladzijden met echte staaltjes wol erin geplakt. In het begin bleef het assortiment beperkt tot wol en naaigerief. In 1949 opende 3Suisses een eerste breiwinkel in Antwerpen. In de jaren 1980 sloot de laatste zijn deuren. Vandaag verkoopt het bedrijf uitsluitend vanop afstand, in de Benelux, Frankrijk, de U.K., Duitsland en China. Het assortiment is heel breed : zowat alles behalve voeding en poetsgerief. Meubels kwamen voor het eerst in de catalogus in 1969. Interieur is goed voor twintig procent van de omzet, maar de afdeling doet het alsmaar beter. Béatrice Avet, verantwoordelijk voor het aanbod bij 3Suisses : “Jonge mensen kopen steeds meer meubels online, waardoor we de collectie nieuw leven hebben ingeblazen. Dit seizoen bijvoorbeeld met interieuraccessoires van modeontwerper Manish Arora en een aantal Scandinavisch geïnspireerde interieurbasics.” Opvallend, er zijn geen plannen bij 3Suisses om opnieuw wol te verkopen nu breien weer trendy is.

Bij het Franse La Redoute startte men met de verkoop van interieurobjecten in de jaren 1980. De stijl is typisch Frans : klassiek luchtig, wat doet denken aan zonnige vakantiehuizen. Ook hier investeren ze volop in uitbreiding van het gamma. “De onlineverkoop van interieurspullen is enorm aan het boomen, maar we communiceren geen cijfers”, aldus Geneviève Vitré-Cahon, CEO van La Redoute in België. Het bedrijf gaat steeds op zoek naar interessante partners voor de collectie. Zo wordt bijvoorbeeld Zara Home al in Frankrijk aangeboden via La Redoute. Vanaf deze maand zal dat ook in België het geval zijn.

Klantvriendelijk

Naast het gebruiksgemak zijn er nog heel wat voordelen aan het bestellen van meubels via postorder. “In catalogi en op internet is de keuze veel groter dan in de detailhandel”, aldus Marc Perin, directeur van de belangenorganisatie BeCommerce. Nog belangrijker is volgens hem dat postorderbedrijven een concurrentieel voordeel hebben als het gaat om het kopen van grote stukken, omdat zij veel verder staan op het vlak van leveringsexpertise. “Als je een meubel koopt bij een postorderbedrijf, kun je ervan op aan dat het op een correcte manier op afspraak geleverd zal worden. Wie hetzelfde meubel in een gewone handel koopt, zal misschien een dag thuis moeten blijven omdat men niet precies kan zeggen wanneer de levering zal toekomen.”

Béatrice Avet van 3Suisses geeft nog een paar voordelen. “We hebben inderdaad heel veel keuze, meer dan duizend items, beddengoed niet meegerekend. Bovendien zijn sommige items bij ons goedkoper en er zijn het hele jaar door acties.” En Geneviève Vitré-Cahon van La Redoute : “Wij besteden veel zorg aan een inspirerende presentatie van onze producten. Aan wie een zitbank wenst te kopen, zenden we staaltjes van stoffen en kleuren op, net zoals bij de detailhandel. Bij levering zetten we alles neer waar het moet komen, de matrassen tot in de slaapkamer. Wat niet bevalt, komen we kosteloos en op afspraak terughalen.”

Nieuwkomer Kelly Claessens van de onlinemeubelwinkel La Fabrika verkoopt grote stukken als tafels en zitbanken en mikt op een internetminded, kieskeurig en goed geïnformeerd publiek. “Mensen kunnen met al hun vragen bij ons terecht op het moment dat ze er zelf tijd voor hebben. Ik mik ook op mensen die ons aanbod gewoon graag willen hebben, wij hebben bijvoorbeeld een merk dat nog niet in België te krijgen is, SCP.”

Minder bekend, maar zeker een interessante postordercatalogus voor interieur, is Manufactum. Die bestaat sinds 1987, telt acht winkels in Duitsland (onder meer in Keulen) en verkoopt zowel via catalogus als online. Ze hebben meer dan vierduizend dagelijkse gebruiksvoorwerpen en interieurobjecten. Het zijn items die gemakkelijk te integreren zijn in elk soort interieur en passen bij de huidige vraag naar mooie, authentieke basics zoals een bijna archetypische fabriekslamp, de typische ruitjesvaatdoek of een onopvallende maar mooie vuilnisbak. Nog interessanter is de eigen designcollectie van Manufactum. Die lijn heet Magazin en bevat onder meer een bureaulamp van het architectenbureau Claesson-Koivisto-Rune, maar die wordt voorlopig enkel in Duitsland geleverd. Sommige items van Magazin sijpelen wel door naar de Manufactumsite.

Info : www.manufactum.de en www.magazin.com (enkel in het Duits), www.laredoute.be, www.3suisses.be en www.lafabrika.be

Door Soetkin Bulcke – illustratie Sam vanallemeersch

Onder andere het uitgebreide aanbod, de scherpe prijzen en de flexibele thuislevering vormen de sterkte van de postorderbedrijven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content