Meubelen per post

14/04/10 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:26

Postorderbedrijven schudden hun wat oubollige imago van zich af. Zelfs meubelen en huisraad van thuis uit bestellen wordt steeds populairder, met dank aan internet en het steeds drukker wordende verkeer. De bedrijven spelen daarop in met een uitgebreider aanbod. Thuislevering als nieuwe luxe.

Het was Aaron Montgomery Ward die de eerste postordercatalogus lanceerde in de VS in 1872. Hij verdiende zijn kost als vertegenwoordiger en was het beu om keer op keer afgescheept te worden door de wantrouwige boeren uit de Midwest, een landelijke regio rond de staten Minnesota en Wisconsin, en bedacht dat zijn klanten goedkoper af zouden zijn als ze hun koopwaar rechtstreeks konden bestellen bij de leverancier. Hij maakte een bestellijstje met de meest verkochte items en instructies over hoe ze moesten bestellen. Binnen de tien jaar groeide het lijstje uit tot een vuistdik boek met over de 20.000 items. Vanaf 1886 kreeg Ward concurrentie van Richard Sears, en zo begon een legendarische concurrentiestrijd tussen twee postorderbedrijven. De verschijning van catalogi was iets waar veel Amerikanen reikhalzend naar uitkeken, en dan vooral de kerstversies met handige for him- en for her-lijstjes.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners