Met verve

Traditiegetrouw krijgt één student van de Antwerpse Modeacademie de kans om zijn afstudeercollectie te tonen in de Knack Weekend-editie ‘Mode, dit is Belgisch’. Dit jaar is die prijs weggelegd voor Marie Cramer.

Een jaar geleden vond ik in een magazine uit de jaren zeventig een artikel over de koepel van de Opéra Garnier in Parijs, geschilderd door de Rus Marc Chagall. Het is een eclectische en kleurrijke presentatie van negen beroemde opera’s en balletten. De koepel is verder afgebakend met gouden ornamenten uit de barok. Dat contrast tussen het ietwat naïeve, speelse schilderwerk van Chagall en het pompeuze van de koepel vormt de basis van mijn collectie”, zegt Marie Cramer.

“Alle zijden stoffen zijn met de hand beschilderd. Ik wilde Chagall verwerken in mijn collectie, zonder simpelweg een print van hem te kopiëren. Het borduurwerk op de jasjes verwijst dan weer naar de gouden koepel. Op de stockverkoop van Dries Van Noten kocht ik prachtige stof in bruin en goud. Over het bruine heb ik geborduurd met rood of blauw. De snit is gebaseerd op de sarafaan, een traditioneel Russisch kostuum, en op de vorm van de koepel, natuurlijk.”

“Het is niet de collectie geworden die ik voor ogen had, maar zo gaat het altijd. Anders raak ik snel verveeld. Twee maanden voor de presentatie had ik slechts enkele silhouetten en ideeën. Het is, bijvoorbeeld, allemaal veel kleurrijker geworden dan voorzien. En ook de gedecoreerde eieren, een referentie naar de Russische Fabergé-eieren, zijn er pas gekomen op het allerlaatste moment.”

“Een aantal medestudenten liet een commerciële collectie zien, in de hoop snel werk te vinden. Ik geloof echter niet dat het een verschil maakt. Niemand wordt vandaag zomaar een baan aangeboden. Uiteindelijk is het beter om je eigen stijl uit te werken, zonder rekening te houden met die van anderen.”

“Ik wil zeker een jaar of twee stage lopen bij een modehuis om het vak te leren. Want een collectie maken in de beschermende omgeving van de school is niet te vergelijken met de realiteit. Ik heb daarom zowat overal gesolliciteerd, en mocht bij Erdem in Londen zelfs beginnen, maar ik wacht liever nog even af.”

Productieassistent Johanna Trudzinski en Tinne Blommaert – Haar en make-up Sigrid Volders voor Chanel en Bumble & Bumble – Modellen Kirsten Pieters met dochter Lucy Cré

Met dank aan Scheld’apen

TEKST ELLEN DE WOLF – PRODUCTIE KIM PEERS – FOTO’S PABLO DELFOS

Marie Cramer : “Mijn vrouwelijke collectie past niet in de stijl van de Modeacademie, maar Walter (van Beirendonck) heeft me vanaf het begin gestimuleerd om mijn visie door te zetten.”

“Alle zijden stoffen zijn met de hand beschilderd. Ik wilde Marc Chagall verwerken in mijn collectie, zonder simpelweg een print van hem te kopiëren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content