Mensenkennis voor beginners

21/04/10 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:26

Hij heeft een psychologiediploma op zak, maar geeft liever les aan achtjarigen. Met 'De brandweerman en de parkeermeter' schreef David Vlietstra een helder boekje dat jongeren leert hoe anderen ons gedrag beïnvloeden.

Kent u die van de brandweerman en de parkeermeter ? Het zou het begin van een grap kunnen zijn, maar de titel van David Vlietstra's boek verwijst naar een experiment waarbij een brandweerman aan voorbijgangers vraagt om iemand wat kleingeld voor de parkeermeter te geven. Nu weet iedereen dat je voor zoiets niet naar een brandweerman hoeft te luisteren. Toch gehoorzaamde tachtig procent van de voorbijgangers de brandweerman, tegenover maar veertig procent iemand die eruitzag als een zakenman. Conclusie : mensen zijn al snel onder de indruk van een uniform, insigne of witte jas. Of van autoriteit tout court. Want ja, ook Milgrams 'grenzeloze gehoorzaamheidsexperiment' uit de jaren '60 ontbreekt niet in deze inleiding tot de gedragspsychologie. Hoe actueel dat nog steeds is, bleek uit de recent op France 2 uitgezonden realityshow Le jeu de la mort, waarbij kandidaten steeds sterkere elektrische schokken toedienden aan andere kandidaten (in werkelijkheid acteurs) als die een fout antwoord gaven. Maar liefst tachtig procent van alle deelnemers liet zich door de presentatrice en het publiek overhalen tot het toedienen van de maximale schok van 450 volt aan de kermende, onzichtbare slachtoffers. Wat nog maar eens bewijst hoe beïnvloedbaar een individu is onder druk van een menigte.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners