In de laboratoria van cosmeticabedrijven wordt druk gewerkt aan allerlei oplossingen om huidveroudering tegen te gaan. L’Oréal heeft een nieuw paradepaardje dat opduikt bij de verschillende huismerken : Pro-Xylane.

De cosmetische industrie doet aan de lopende band ‘revolutionaire ontdekkingen’ en ’technologische innovaties’, maar wordt daarin zelden gevolgd door de wetenschappelijke wereld. Die erkent voorlopig alleen de efficiëntie van uv-filters, vochtinbrengende crèmes en retinol als middelen tegen huidveroudering. De L’Oréalgroep, wereldleider en actief in de apotheek (Vichy, La Roche-Posay), de parfumerie (Helena Rubinstein, Biotherm, Lancôme) en de grootdistributie (Garnier, L’Oréal), maakt zich sterk dat daar binnenkort ook Pro-Xylane aan wordt toegevoegd.

Voor elke leeftijd

De huid kun je vergelijken met een matras. Na verloop van jaren wordt de vulling platter, hangt alles minder goed samen en gaat de veerkracht verloren. Want het gelatineuze netwerk dat structuur geeft, houdt op latere leeftijd minder goed water vast. De ‘sponsfunctie’ gaat dus verloren en de huid wordt minder elastisch en slapper. In de laboratoria van L’Oréal ontwikkelden ze een molecule die sterk lijkt op een bestanddeel uit het gelnetwerk : het suikerderivaat Pro-Xylane. Dat zou een positief effect hebben op de vorming van de ‘structuurmoleculen’, wat op termijn een betere ondersteuning en hydratatie geeft.

Voor Pro-Xylane lijkt dus een mooie carrière als antiverouderingsmolecule voor de rijpere huid weggelegd. Ze maakte haar debuut bij Lancôme, een van de duurste L’Oréalmerken, in de producten uit de reeks Absolue Premium ßx. Vichy volgde op de voet met Neovadiol en La Roche-Posay met Substiane, de recentste lanceringen zijn Helena Rubinstein Prodigy Night Tissular en Biotherm Reminerale. Allemaal producten die zich richten op veertig- en vijftigplussers, met uitzondering van L’Oréal Derma Genesis, waarvoor Penelope Cruz de ambassadrice is, die dertigers moet overtuigen van haar gezonde huid en met geen woord rept over rimpels.

Dat één molecule voor verschillende doelgroepen wordt gebruikt, is niet zo vreemd volgens Philippe Touzan, directeur-generaal van onderzoek en ontwikkeling bij de L’Oréalgroep. “Pro-Xylane werkt op verschillende elementen en heeft dus meerdere toepassingen. Vergelijk het met een uv-filter : in Azië wordt die gebruikt tegen pigmentvlekken, bij ons als bescherming tegen de zon. Verschillende toepassingen van eenzelfde actief element dus.”

Ieder zijn verhaal

Aan Pro-Xylane is zeven jaar gewerkt, dus de molecule moet optimaal renderen. Ze duikt op in verschillende merken van de L’Oréalgroep, met een aangepast discours naargelang het merk. Vergelijk het met de vitaminenhype van enkele jaren geleden : Lancôme concentreerde zich op vitamine E, terwijl Helena Rubinstein vitamine C een hoofdrol toebedeelde en Biotherm altijd de kaart van de mineralen uitspeelt. De molecule past perfect binnen het mineralenverhaal van Biotherm : doordat Pro-Xylane vocht en voedingsstoffen in de huid vasthoudt, kunnen er ook beter wateroplosbare mineralen worden opgenomen. De andere merken kiezen voor andere combinaties : Vichy combineert het met een fytocomplex van soja en isobioline, terwijl L’Oréal Derma Genesis het koppelt aan hyaluronzuur, een huid-eigen stof die grote hoeveelheden water vasthoudt voor een goed gehydrateerde, stralende huid. Lancômes Absolue Pre- mium ßx lijn bevat behalve Pro-Xylane ook een herstellend ‘bionetwerk’ met onder meer gerst, het Absolue Ultimate ßx-serum voegt er nog een derivaat van de Japanse koji-paddestoel aan toe om pigmentvlekken te bestrijden. Helena Rubinsteins Prodigy Night Tissular ziet heil in de combinatie met microwier en andere plantaardige weefsels om huidveroudering aan te pakken.

Voor elk wat wils dus, en alle producten zijn doeltreffend, aldus Touzan. “Er is zeker geen verschil in kwaliteit, maar de goedkopere merken maken deze innovatie toegankelijk voor meer mensen.”

Pro-Xylane vindt u voorlopig niet bij andere merken, aangezien de L’Oréalgroep er een patent op heeft. Een courante maatregel om innovaties af te schermen van de concurrentie. Zo heeft de groep ook een patent op de Mexoryl-XL-filter, een van de efficiëntste uv-filters van dit moment die zowel tegen uv A- als uv B-stralen beschermt. Dat een patent op een wondermolecule niet noodzakelijk de ultieme sleutel tot succes is, bewijst de retinolrage. Dit vitamine A-derivaat was Lancasters exclusieve antiverouderingsingrediënt in de jaren zeventig. Toen het patent begin jaren negentig verviel, slaagde het Franse apothekersmerk Roc er met slimme marketingtrucs in om zich met retinol te associëren in het hoofd van het grote publiek. Er is dus meer nodig dan een goed product om succes te boeken, het publiek wil ook een fraai én geloofwaardig verhaal.

L’Oréal Derma Genesis (dagcrème met of zonder BF 15, nachtcrème, serum en oogcrème : 15,99 euro), in het grootwarenhuis.

Lancôme Absolue Premium ß x (serum 30 ml : 173 euro, dagcrème 50 ml : 140 euro, nachtcrème 75 ml : 160 euro, oogcrème 15 ml : 75 euro), in de parfumerie.

Vichy Neovadiol (dagcrème 50 ml : 28 euro, nachtcrème 50 ml : 29,50 euro), in de apotheek.

La Roche-Posay Substiane (40 ml : 27,85 euro), in de apotheek.

Helena Rubinstein Prodigy Night Tissular nachtcrème (50 ml : 185 euro), in de parfumerie.

Biotherm Reminerale (50 ml : 182 euro), in de parfumerie.

Door Stefanie Van den Broeck m.m.v. Sofie Albrecht

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content