Lijnen voor de toekomst

17/12/08 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:26

Nissan wordt niet meteen als een opwindend merk ervaren. Terwijl het zowel op technologisch als op designvlak hoog weet te scoren en een duidelijke visie heeft voor de toekomst. Explorator François Bancon over wat is en wat zal zijn.

Chief designer Nakamura vertelde jaren geleden al dat hij elk segment een uniek Nissangezicht wou geven, een model dat opviel in de grijze massa. Die optie leidde tot zeer uiteenlopende modellen, zoals de Micra en de Murano, de 350 Z en de Qashqai. De behoefte aan auto's met een eigenheid is niet echt nieuw. Het Japanse merk experimenteerde in de jaren negentig al met kleine series van zeer aparte, vaak ludieke auto's, die door Nissans Pike Factory geproduceerd werden. Het ging om niche cars, voorzien van een retrostyling. Grappige en ludieke karretjes, zoals de PAO, de BE-1 of de Figaro, een kleine cabrio die net zoals de andere door een 987 cc motor werd aangedreven, en in vier kleuren werd gemaakt, elk corresponderend met een seizoen. De lichtgewicht autootjes werden aanvankelijk voorbehouden voor de eigen markt, maar bereikten ook het Verenigd Koninkrijk. Ook de S-Cargo (let op de woordspeling), een kleine bestelwagen met een 1.5-litermotor, kwam uit hetzelfde nest.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners