Lessen van een modemagnaat

28/11/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:25

Over het populaire denimmerk Diesel is al heel wat inkt gevloeid. Maar voor Renzo Rosso, de man achter de collectie, is de lucratieve jeanslijn vooral brandstof voor de raket die hem tussen andere modesterren een plek moet verzekeren. 'The sky is the limit.' Zijn aanpak leest als een handleiding 'Hoe word ik modemagnaat ?'

1. Alles voor het product

1985: De Italiaan Renzo Rosso (52), die in 1978 Diesel heeft opgericht met zijn vroegere baas en latere vennoot, textielfabrikant Adriano Goldschmied, wil alleen verder. Hij koopt zijn partner uit. Hij wil de jeanswereld veranderen, geeft zijn ontwerpers de vrijheid om te experimenteren. Het resultaat is jeans met een vintage look. Europa reageert enthousiast. Maar Amerika veroveren, zijn grote droom is andere koek. Amerikanen houden van nette jeans. "Diesel was te duur voor hen", herrinnert Rosso zich. "Daar kostte een jeans 40 dollar. Voor een Diesel betaalde je bijna het dubbele. Men begreep niet waarom men twee keer zoveel moest betalen voor een broek die al versleten was."
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners