Grote namen uit de wereld van mode en design bundelen in 2008 hun krachten. Enkele verrassende lanceringen om naar uit te kijken.

1 Modieuze muren

Modeontwerper Christophe Coppens staat bekend voor sjaals, mutsen, hoeden en andere modeaccessoires, maar hij lanceert dit voorjaar toch al zijn tweede verfcollectie. Met de Fashion for Wallslijn voor Levis gaat Coppens nu al voor de tweede keer aan de slag met de nieuwe trendkleuren en toepassingstechnieken van de verffabrikant. Het resultaat is een reeks inspirerende trendfoto’s. Onze favorieten ? Een pied-de-poulemotief, een chesterfieldlook en een tweedsfeer.

Info : www.levis.info.

2 In de leer

Dat designstudio Doshi Levien een zwak heeft voor artisanale technieken wisten we al. Hun dagbed voor Moroso met traditionele stoffen uit India was een goed voorbeeld. Deze keer wagen ze zich, met de steun van de Arts Council of England, ook aan modeaccessoires. Samen met John Lobb ltd. lanceren ze de schoenencollectie Apprentice. “Het doel van onze studio is om te kunnen werken met de beste vaklui in de wereld”, verduidelijkt Jonathan Levien. “Ons atelier ligt tussen kleine juweliers, schoenmakers, kleren-, zadel- en paraplumakers. Zij hebben allemaal enorm veel aandacht voor de menselijke anatomie. We leerden stap voor stap het proces van schoenen ontwerpen en dat heeft ook de vormgeving bepaald. De schoen heruitvinden had geen zin. Deze exemplaren kunnen enkel op maat gemaakt worden door John Lobb.”

Info : vanaf 3200 euro per paar, www.doshilevien.com.

3 Wentelwiek ‘de luxe’

Je hebt mensen die zich wel eens per helikopter verplaatsen, en dan heb je de happy few die zich druk kunnen maken over de inrichting van hun wentelwiek. Dat blijkt uit de nieuwe samenwerkingen tussen luxehuizen en, jawel, helikoptermerken. Eerst sloot Versace een deal met AgustaWestland, daarna sloegen ook Eurocopter en Hermès de handen in elkaar. Beide projecten hebben het in hun persberichten over de nieuwe combinatie van luxe, vernieuwing en technologie. Maar de essentie is dat de rijkelui in kwestie zich kunnen nestelen in een prestigieuze cockpit. Terwijl Versace zijn eerder glossy handtekening geeft aan het interieur, hertekende men bij Hermès ook het landingsgestel, de deuren en de binnenruimte. Die werd bijvoorbeeld volledig bekleed met ‘Toile H’, canvas dat het merk al sinds de negentiende eeuw gebruikt voor zijn reiskoffers. Zetels zijn uiteraard bekleed in leder, en van de materialen wordt (naast chic zijn) ook verwacht dat ze geluiddempend zijn. Het verkoopargument ? Helikoptermerken willen de concurrentie aangaan met de privéjet, en spelen daarbij hun flexibiliteit en verfijning uit. En wij die dachten dat een gsm van Armani, Prada of Dolce & Gabbana het toppunt van luxe was …

Info : www.eurocopter.com, www.agustawestland.com.

4 Kle(u)ren uit Scandinavië

De Zweedse kledinggigant H&M blijft grote namen verzamelen om musthavecollecties te creëren. Na bekende modeontwerpers als Stella McCartney en Roberto Cavalli, en een collectie signé ‘Madonna’, wist de keten het Finse designmerk Marimekko aan de haak te slaan voor de zomercollectie van 2008. Marimekko staat sinds de jaren vijftig voor kleurrijke grafische prints (Jacky Kennedy was een fan !), een handelsmerk dat men nog steeds hoog houdt. Fans mogen uitkijken naar vintageprints uit de jaren vijftig, zestig en zeventig.

Info : www.hm.com.

5 Westwood zit goed

“Onze eerste poging om de design- en de modewereld aan elkaar te koppelen”, zo omschrijft het Italiaanse meubelmerk Molteni zijn samenwerking met modeontwerpster Vivienne Westwood. Nog tot eind deze maand loopt in het Palazzo Reale in Milaan een retrospectieve over de Queen van de Britse mode, waarvoor unieke stukken werden gemaakt. Molteni schakelde daarvoor de ontwerper Ferruccio Laviani in, die haar stijl interpreteerde in een meubel : een spin-off van zijn Freestylesofa waarvoor hij de ‘Squiggle’-stof van Westwood gebruikte. Aanvankelijk dus niet bedoeld om in productie te brengen, komt de aangepaste sofa dit jaar toch in beperkte oplage op de markt.

Info : www.molteni.it.

6 Chique tent

Nog een droomsamenwerking in het luxesegment : hotelketen One & Only Resorts vroeg de Britse ontwerpster Alice Temperley een unieke ervaring voor de gasten te ontwikkelen. Temperley, die sinds haar kindertijd gefascineerd is door indianen, hoefde niet lang na te denken. Ze ontwierp een luxetipi waar gasten zich in alle rust kunnen laten verwennen. De buitenbekleding is bezet met juwelen die glinsteren in de zon, binnen is de ruimte wit en goudkleurig, met een antieke kroonluchter in Muranoglas als blikvanger. De eerste One & Onlytipi staat in de vestiging Le Saint Geran in Mauritius. Gasten kunnen er vanaf 375 euro per persoon een dagarrangement boeken, wat de lappentent allicht tot de duurste ter wereld maakt. Zo’n verwendagje kan bestaan uit een massage, een lunch van kreeft en champagne of een diner met nachtelijk vuurwerk.

Info : www.oneandonlyresorts.com.

Door Leen Creve en Cathérine Ongenae

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content