Le beaujolais nouveau est passé

15/09/10 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 12:01

Beaujolais doet aan zelfverminking door zo luidruchtig uit te pakken met zijn 'vin nouveau'. "Het wordt hoog tijd dat de cru's het roer overnemen en zo beaujolais terug als wijn positioneren", noteren we bij ernstige wijnboeren.

In Engeland zegt men dat beaujolais close to the toilet is, in Frankrijk wordt dit payé, bu et pissé en une heure. Deze niet zo fraaie toespelingen wijzen op een wijn met een extreem laag imago. Daar is dan weer de jaarlijkse primeurrage in oktober verantwoordelijk voor. Die primeurwijn of vin nouveau is opgefokte en platgefilterde standaardwijn, geproduceerd met thermovinificate (alle gisten dood) en dan ingezaaid met gepreselecteerde gist, wat onder meer het banaanaroma oplevert. De promotie van het hele beaujolaisgebied (120 miljoen flessen) steunt hoofdzakelijk op die primeurversie (30 tot 50 miljoen flessen). Het is meteen de enige wijnregio ter wereld die voor zijn promotie de laagste kwaliteitsklasse inzet : het wijntje dat bij alle wijnboeren identiek smaakt, voedt de wijdverspreide opvatting dat beaujolais niet meer is dan gealcoholiseerde limonade.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners