Hoe Norine Parijs counterde

03/09/08 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:25

Slechts ingewijden kennen Norine. Toch was dit couturehuis in de jaren twintig het eerste en enige in België dat met eigen ontwerpen in opstand kwam tegen de Parijse hegemonie. Mode werd er bedreven als een kunst.

Belgische mode was tot eind de jaren tachtig vrijwel onbekend. Dat is tegenwoordig wel anders. Zo'n honderd jaar van slaafse imitaties van Franse ontwerpen scheiden de artistieke reformkledij ('gezonde vrouwenkledij') van Henry Van de Velde van de creaties van de Antwerpse Zes, afgezien van enkele oprispingen in de jaren zestig en zeventig. De opvallendste uitzondering is het Brusselse couturehuis Norine (1916-1952), dat vrijwel volledig in de vergetelheid is geraakt. Toch heeft Norine bijzonder veel betekend, ook buiten de mode. Zo stelde het in zijn eigen salons expressionistische en surrealistische kunstwerken tentoon, vertrouwde het sommige kunstenaars - en dan vooral René Magritte - illustratieopdrachten toe en verwerkte het de beeldtaal van de plastische kunst(en) in zijn eigen ontwerpen. Norine liet zich met zijn avant-gardistische creaties weinig gelegen liggen aan de ingetogen stijl die toen de toon zette in België. De klantenkring bestond uit de kunstminnende elite in binnen- en zelfs buitenland. Het wezen van de Belgische mode - artistiek verantwoord en vooruitstrevend - is ontstaan op de tekentafels van Norine.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners