“Hier werken is fantastisch. De schaal is zoveel groter dan in Antwerpen”

© FREDERIK HEYMAN

De Vlaamse Karen Van Godtsenhoven start als associate curator bij het Costume Institute van het New Yorkse Metropolitan Museum of Art (MET).

Van Godtsenhoven (34), voordien curator bij het MoMu, vond Antwerpen achterlaten niet gemakkelijk.

“Het avontuur begon eigenlijk al op vrijdag vijf mei. Die dag kreeg ik een mail met als bijlage een gescande brief: een jobaanbieding van het Costume Institute. Ik voelde opluchting en blijdschap tegelijk.

Die job in New York binnenhalen is een gradueel proces geweest. Het gebeurde niet zoals in een typisch bedrijf, waar er tien kandidaten zijn voor Ć©Ć©n vacature. Voor deze job had slechts een beperkte groep mensen de gewenste ervaring, er bestaan nu eenmaal niet zoveel mode-instituten, en Andrew Bolton (de hoofdcurator van het Costume Institute, red.) had in een gesprek al eens gepolst of ik interesse had.

In 2011 was ik voor het eerst in het MET, voor een rondleiding met Andrew op de Alexander McQueen-tentoonstelling. Omdat slechts een paar musea in de wereld de beste modecollecties bezitten, waaronder het Antwerpse MoMu, bleef ik nadien in contact met hem. In 2015 heb ik zelfs een tijdje research gedaan aan het MET. Toen Andrew er aangesteld werd als curator in charge, werd de functie van associate curator opengesteld. Andrew en ik hebben een tijd over en weer gemaild, in april sprak ik met verschillende andere mensen van het museum, en een paar dagen later kreeg ik dan de brief met het aanbod.

Op 23 oktober had ik mijn eerste werkdag. Het Costume Institute is het meest gerenommeerde modemuseum ter wereld; van deze job heb ik altijd gedroomd. Toch vond ik het niet gemakkelijk om BelgiĆ« achter te laten. Ik moest de Olivier Theyskens-expo in het MoMu nog voltooien en ik mis Antwerpen echt wel – maar mijn familie en vrienden begrijpen mijn keuze en staan achter mij. Dat is mooi.

Hier werken is fantastisch. De schaal is zoveel groter dan in Antwerpen. Als associate curator zal ik tentoonstellingsconcepten uitwerken en met collega’s bekijken welke stukken we hopen aan te kopen. Ik kijk nu al uit naar de Heavenly Bodies-expo in het voorjaar. Ik heb er zelf niet aan meegewerkt, maar geloof me: het wordt fantastisch.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content