Het nieuwe conformisme

11/02/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:26

In een relatief zwak seizoen voor de mannenmode - sombere pakken, ernstige mantels - zijn zelfs de Belgische ontwerpers voorzichtiger dan gewoonlijk.

Het ontbreekt de komende wintermode aan verbeelding. De schuld daarvoor ligt grotendeels bij de credit crunch. De paniek op de beurzen, eind vorig jaar, heeft de textielindustrie verlamd, met een creative crunch als gevolg. Bijna iedereen is voorzichtig. De winterkleuren zijn donker en somber, de kleren gesublimeerd banaal. Dat wil zeggen : chic, mooi gemaakt, duur, maar uiteindelijk toch vooral banaal. De mode is conformistisch, oud zelfs. Het jeunisme van de voorbije jaren is afgevoerd. De modellen zijn nog steeds piepjong maar op de catwalks zien ze er oud uit, en uitgeblust.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners