De zon : vriend of vijand ? Huidveroudering en -kanker wijzen op het laatste, maar de zon heeft ook haar deugden : ze bevordert de aanmaak van vitamine D en geeft je meer energie. Wegkruipen is dus niet nodig, beschermen wel. De juiste producten loodsen je veilig door de zomermaanden. Een overzicht van de belangrijkste trends voor 2010.

Antiveroudering

Onbeschermd zonnebaden verhoogt niet enkel de kans op huidkanker, het bevordert ook de vorming van rimpels en donkere vlekjes. En dat lijkt voor heel wat mensen nog een grotere zorg. Een goede zonnecrème beschermt daarom niet alleen tegen uv B-, maar ook tegen uv A-stralen. Die laatste dringen diep in de huid en creëren er vrije radicalen (destructieve zuurstofmoleculen die het collageen in de huid beschadigen), wat leidt tot zonneallergieën, een verminderde immuniteit en vooral vroegtijdige huidveroudering. Uv B-stralen dringen enkel door in de bovenste laag van de opperhuid en zorgen voor een bruine of, bij wie te lang in de zon ligt, een pijnlijke rode kleur. Tot voor enkele jaren vermeldde de verpakking van de meeste zonneproducten enkel de SPF-waarde, die de bescherming tegen uv B-stralen weergeeft. Vandaag bevatten steeds meer zonneproducten behalve een aangepaste uv A-bescherming ook een extraatje, zoals een antioxidantencomplex of anti-ageing-technologie, die de veroudering van de huid door de zon moet tegengaan. Zo introduceert Payot Bénéfice Soleil anti-âge (150 ml : 32,5 euro), een zonnecrème en -melk op basis van zonnebloemextracten. Het Zwitserse laboratorium Louis Widmer belooft met Sun Protection Face 30 (50 ml : 16,8 euro) een drie-in-éénzonnecrème voor de gevoelige huid die beschermt, hydrateert en huidveroudering tegengaat dankzij bestanddelen als vitamine E en B5. Ook Lancaster doet voor zijn nieuwe zonnelijn Sun Age Control (50 ml : 54 euro) een beroep op een cocktail van antioxidanten. Opvallend zijn voorts de lanceringen van Sun Vivo (50 ml : 28 euro) van Biotherm en Génifique Soleil (150 ml : 42 euro) van Lancôme, die beide de gepatenteerde anti-ageing-technologie van hun verzorgingsgamma’s Skin Vivo en Génifique toepassen op een zonneproduct. Vichy ontwikkelde een nieuwe generatie van Capital Soleil (150 ml : 16,5 euro) die het ‘genetisch kapitaal’, en dus de gezondheid en jeugdigheid van de huid moet beschermen door een combinatie van beproefde cosmetische filters en het actieve bestanddeel DHC, die beschermt tot in de stamcellen van de huid.

Bruinversnellers

Snel en veilig bruinen, het lijkt wel een natuurlijke tegenstelling. Toch pretenderen vooral de grootdistributiemerken deze zomer dat het kan. De ‘bakken en braden’-filosofie en de bijbehorende bruinverbrande look uit de jaren tachtig maken gelukkig wel plaats voor een natuurlijk zongekuste huid, want veiligheid is vandaag de prioriteit. Nivea lanceert met Protect & Bronze (200 ml : vanaf 12,59 euro) een nieuwe generatie zonneproducten die een bruine huid verzoenen met een optimale bescherming, van SPF tien tot vijftig. De zonnemelk stimuleert de aanmaak van melanine in de huid door middel van glycyrrhetinezuur. Anders dan een zelfbruiner maakt dit derivaat van zoethout het mogelijk om het natuurlijke bruiningsproces te intensiveren en de huid tegelijk te beschermen met behulp van uv A- en B-filters. Garnier en L’Oréal Paris kiezen beide voor een bruinversterker in de vorm van een olie. Garnier Ambre Solaire vernieuwt de formule van zijn zonneolie en creëert Huile Ambrée Protectrice (150 ml : 9,4 euro) met een beschermingsfactor tot SPF twintig, waardoor deze zonnebescherming maar liefst driemaal veiliger is tegen uv B-stralen dan zijn voorganger. De olie is bovendien verrijkt met karité-extracten en vitamine E. L’Oréal Paris legt de lat nog wat hoger met een uv B-bescherming tot SPF dertig. Het gamma Solar Expertise (150 ml : vanaf 13,99 euro) bestaat uit drie zonneolies en een aftersun verrijkt met amandelolie. Solar Expertise belooft behalve een hoge bescherming, waterbestendige structuur en mooi bruinresultaat ook de huidveroudering tegen te gaan.

Hoge factor

Een doorsnee Belg kan ongeveer vijftien minuten onbeschermd in de zon blijven zonder te verbranden. Een zonnemelk met, bijvoorbeeld, SPF-factor tien zorgt ervoor dat die tijd vertienvoudigt : ongeveer twee uur dus. Belangrijke bijkomende spelers in deze rekensom zijn de sterkte van de zon en het huidtype. Lichte huidtypes die bijzonder gevoelig of zelfs intolerant zijn voor de zon, kiezen beter voor een zonneproduct met een hoge beschermingsfactor. En ook dan is het belangrijk elke twee uur opnieuw te smeren. Anno 2010 is het aanbod gebruiksvriendelijke en lekker geurende crèmes met hoge factor groot. Sisley vult zijn productlijn aan met een zeer hoge bescherming voor het gezicht : Super Ecran Solaire Visage SPF 50+ (40 ml : 112 euro). De gemakkelijk uitsmeerbare crème biedt bescherming tegen uv-straling en huidveroudering dankzij een extract van de lampionplant, rijk aan polyfenolen, en vitamine E. Etherische oliën, karitéboter en komkommerextract zorgen voor een vochtherstellende werking. Eau Themale Avène Sunsitive Protection (50 ml : vanaf 17 euro) herformuleert zijn gamma zonneproducten met factor vijftig en kiest voor een minimum aan chemische filters met een maximale bescherming. De producten bevatten bovendien geen parabenen. Ook La Roche-Posay beperkt het aantal chemische filters in zijn zonnegamma Anthelios XL, voor de zongevoelige en allergische huid. Het parfum en de parabenen hadden ze al uit de formule geweerd. Om het beschermend vermogen te verhogen, zonder filters toe te voegen, ontwikkelde La Roche-Posay een nieuw fotostabiel filtersysteem op basis van Eldew, een olie afkomstig uit Japan. Deze vernieuwing werd voor het eerst toegepast in de Fluides Extrêmes (50 ml : 17,5 euro) van Anthelios.

Door Ellen De Wolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content