Met een lengte van 4,70 meter (12 cm meer dan voorheen) verlaat de Audi A4 Avant eigenlijk de categorie van de compacte breaks, zoals de berline dat kort geleden ook al deed. Zijn traditionele concurrenten, de 3-reeks van BMW (18 cm korter) en de Mercedes C-klasse (12 cm korter) ogen opeens wel heel compact. Of die schaalvergroting een goede keuze is, zal de toekomst uitwijzen, maar Audi heeft met de A3 in ieder geval een alternatief achter de hand om de twijfelaars over de streep te trekken.

Mooi en stijlvol is de nieuwe in ieder geval wel en met zijn led-lichten oogt hij nog indrukwekkend ook. Met een fors toegenomen koffervolume van 490 liter is hij een echte allrounder die op een indrukwekkende wielbasis van 2,81 meter staat. Opmerkelijk in deze tijden van dure brandstof is ook wel zijn gewicht dat ondanks die groei met tien procent… afnam, en daarmee onder de anderhalve ton duikt. Binnenin oogt de Avant zoals alle moderne Audi’s : sober en vlekkeloos afgewerkt. Met goed steunende stoelen en een in twee richtingen verstelbaar stuur zit de chauffeur in een ideale positie, terwijl de passagiers achterin nu ook van voldoende ruimte kunnen genieten.

De klant heeft keuze tussen twee benzinemotoren en twee turbodiesels – met in elke categorie een vier- en een zescilinder. Voor de kennismaking kozen we voor de 2.0 liter turbodiesel, een ouwe getrouwe, maar nu met common rail en standaard gekoppeld aan een partikelfilter. En voor de gelegenheid gecombineerd met een handgeschakelde zesbak. De motor is aangenaam door zijn lineaire opbouw van krachten en door zijn stillere werking. Hij reageert alert op het gaspedaal en laat een voorbeeldig verbruik zien van 5,7 liter/100 km. Op een snel en bochtig parcours laat de wegligging een uitstekende en geruststellende indruk na. Ze bevestigt andermaal dat Audi duidelijk op het cliënteel van BMW mikt.

De koffer werd niet alleen 48 liter ruimer, hij biedt ook een veel homogener volume. Alleen jammer dat bij het neerklappen van de achterbank geen vlakke vloer ontstaat. Opmerkelijk is ook dat het laadvolume met neergeklapte achterbank net iets kleiner is dan bij de Mercedes C-klasse, die toch… 12 cm korter is.

Standaard krijgt de nieuwste Audi er dakrails bij, acht airbags, ABS en ESP, evenals een automatische airco, een scheidingsnet tussen interieur en koffer, boordcomputer, radio/cd-speler en de fameuze MMI-interface. Niet inbegrepen is de handige opbergmodule die ervoor zorgt dat de bagage in de koffer perfect op haar plaats blijft.

OPVALLENDSTE CIJFER

4,7liter/100km

Door Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content