Granny cool

22/04/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:26

Wat trendwatchers al lang voorspelden, is nu een feit : in dit wankel tijdsgewricht zijn niet het jonge grut, maar hippe kapitaalkrachtige vijftigplussers de trendsetters en de interessantste doelgroep voor de commercie.

"De menopauze ? Het begin van een nieuw vrouw-zijn", beweert Dayle Haddon in een reclamecampagne voor verzorgingsproducten voor de rijpere huid van L'Oréal, nu zowat in alle vrouwenbladen. Dat een topmodel haar menopauzale staat over twee pagina's van een glossy verkondigt, is een primeur, vroeger was dat het terrein van kleine, onopvallende advertenties in de medische sfeer waarin aantrekkelijke maar verder anonieme dames van rijpere leeftijd dapper het hoofd boden aan uitdroging en opvliegers. Haddon, net geen zestig en nog altijd maatje 34, ziet er niet uit alsof ze last heeft van overgangskwaaltjes. En nee, ze is niet de eerste glamoureuze veterane die door een cosmeticamerk onder de arm genomen werd : bij L'Oréal gingen zestigers Jane Fonda, Diane Keaton en Catherine Deneuve haar voor. Daarmee vergeleken zijn Demi Moore, 46 en het gezicht van Helena Rubinstein-cosmetica, en Sharon Stone (51), idem dito voor Capture van Dior, natuurlijk kuikens. Net als Madonna (50), in opdracht van Louis Vuitton door Steven Meisel in een Franse cafésetting geportretteerd. Strak in het vel en uitdagend. Maar een kostschoolmeisje in vergelijking met Jerry Hall (52), die in de voorjaarscampagne van Chanel de lakens deelt met een latin lover die eruitziet alsof hij niet zo gek lang ...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners