Gejaagd door de tijd

Enkele weken geleden reisde ik met een aantal lezers naar Parijs. Ze hadden een exclusieve uitstap naar de Franse hoofdstad gewonnen, georganiseerd door Chanel en Knack Weekend. Op het programma stonden een bezoek aan het appartement van Coco Chanel en een lunch in het Ritz aan de Place Vendôme. Mijn job brengt me wel vaker op unieke plekken, maar door volgepropte agenda’s en de daarbij horende stress kan ik daar maar zelden echt van genieten.

Dat was dankzij de Knack Weekendlezers helemaal anders.

Zij hadden reikhalzend uitgekeken naar deze dag; zelfs de hogesnelheidstrein erheen ervoeren ze als pure luxe. Ze waren allemaal verzot op Chanel, en ze hadden een mateloze bewondering voor wat Coco betekend had voor de mode. Niemand van het gezelschap kon zich zomaar een handtas van Chanel veroorloven, laat staan een hele outfit. Maar dat was niet nefast voor de feestvreugde. Integendeel. Het onbereikbare dat heel even bereikbaar leek, het maakte de ervaring nog intenser.

De privéchauffeur die ons in zijn Mercedes tot voor de boetiek van Chanel bracht en zich schijnbaar achteloos liet ontvallen dat hij onlangs George Clooney nog had rondgereden, had wellicht nog nooit zo’n opgewonden gezelschap op de achterbank gehad. “Dichter bij George Clooney komen we wellicht nooit meer”, riep een lezeres verrukt. En ze ging prompt met de chauffeur op de foto.

In het appartement van Coco Chanel, dat enkel op uitnodiging toegankelijk is, vlijden we ons neer in de sofa van de ontwerpster en luisterden we naar de gids die ons over haar bijzondere leven vertelde. Zo tussen haar spulletjes werden de verhalen over haar ontmoetingen, haar liefdes en haar creaties bijna tastbaar. Een onvergetelijke ervaring. In het Ritz heeft die middag wellicht niemand zo genoten van de lunch als ons gezelschap. Het glas champagne, het stoeltje voor onze handtas, de exquise gerechten, de heerlijke desserts: alles werd overvloedig gefotografeerd en met superlatieven becommentarieerd.

Het prettige enthousiasme en de oprechte verwondering van de Knack Weekend-lezers staken ook mij aan. Ik zal die trip naar Parijs niet snel vergeten. Ik heb er proefondervindelijk kunnen vaststellen dat bewust beleven belangrijker is dan hebben.

Daar doet ook de luxesector zijn voordeel mee. Voor deze Black-editie gingen we na hoe ons idee over luxe de afgelopen jaren is geëvolueerd (zie pagina 36). En wat blijkt? Het zijn niet langer de opzichtige logo’s en it-bags die onze status bepalen, maar eerder hoe we onze vakanties spenderen, in welke restaurants we eten, de bijzondere evenementen die we hebben kunnen meemaken. Unieke ervaringen zijn het nieuwe summum, authenticiteit het toverwoord. Het is eigenlijk een logische evolutie. Want hoe gejaagder ons dagelijks leven, hoe kostbaarder onze tijd, hoe zorgvuldiger we die willen besteden. Vandaag is echte luxe niet langer veel dure spullen hebben, maar nieuwsgierig blijven, de wereld om je heen open van geest tegemoet treden, en oprecht van de dingen kunnen genieten.

ruth.goossens@knack.be

RUTH GOOSSENS

Unieke ervaringen zijn het nieuwe summum, authenticiteit het toverwoord

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content