In deze maandelijkse rubriek verdiept wijnkenner Frank Van der Auwera zich in de laatste nieuwtjes van de wijnwereld.

Wijn en eenzame harten

De Bordeauxse négociant Omnivins denkt het gat in de markt gevonden te hebben. Hij lanceerde onlangs een nieuw wijnmerk plus een onlinedatingservice onder de koepelnaam Soif de Coeur. Wie én dorstig is, én op zoek naar een nieuw lief, kan zich een van de 350.000 flessen Soif de Coeur aanschaffen. Er is keuze uit : een witte sauvigon-sémillonblend, een rosé van merlot/cabernet en een rode merlot-cabernetmix. De flessen zijn uitgerust met een roze label voor de vrouwen en een blauwe voor de heren. Pas wanneer de fles is leeggedronken, wordt op de achterkant van het rugetiket een ‘geheime’ code zichtbaar, die men vervolgens kan intikken op de website van Soif de Coeur. In één klap is de dorstige, naar een compagnon snakkende wijndrinker lid van de dating community, waar hij/zij kan vissen naar de ideale partner. Voorlopig levert dit eenzamewijnhartenbureau alleen dienstverlening in Frankrijk, maar de kans is reëel dat het concept snel wordt verruimd richting Verenigd Koninkrijk, VS, Canada en Rusland. Eén angel misschien : de wijnen kosten in de Franse supermarkten slechts rond de 3 euro. De kans dat u op de datingsite miljonairs tegenkomt of consumenten met een superieure smaak, is dus statistisch wel klein.

Ghostbusterwijn op komst

Acteur Dan Aykroyd (onder meer bekend van de filmkaskraker Ghostbusters) is de zoveelste celebrity die zich op de wijnwereld werpt. In zijn geboorteland Canada, meer bepaald in Ontario, wordt momenteel gebouwd aan een bijna 9 miljoen euro dure, naar verluidt ecovriendelijke Dan Aykroyd Winery, die tegen 2008 operationeel moet worden. Grote geldschieter achter het project is de groep Diamond Estates Wines and Spirits, die niet alleen de naam van de acteur leent, maar ook veel memorabilia uit zijn 30-jarige carrière wil tentoonstellen op het gloednieuwe domein. Het gamma zal onder meer een chardonnay en cabernet-merlotblend bevatten.

Bordeaux nu letterlijk ‘museumstuk’

Critici grappen wel eens dat veel Bordeauxse cru’s zo duur zijn geworden dat ze in een museum thuishoren. In zekere zin krijgen ze nu gelijk, hoewel het specifiek om delen van de stad Bordeaux gaat. Die verwierven namelijk begin juli van de Unesco de status van Werelderfgoed. Ruim 350 gebouwen, in een zone van ca. twee hectare, werden door het Unescocomité officieel erkend als historisch monument. Onder de nieuw geklasseerde zones vallen onder meer het historische, voor voetgangers vrijgemaakte stadscentrum en buitenwijken, waaronder Pessac, thuisland van onder andere Château Haut-Brion. In 1999 erkende de Unesco trouwens al het postkaartstadje Saint-Emilion als Werelderfgoed. In een tijd dat het wijntoerisme een serieuze inkomstenbron begint te worden, blijkt zulke erkenning natuurlijk goud waard. In het Maison de Tourisme van Bordeaux wrijft men dezer dagen weer eens in de handen.

Rosé razend populair

De start van de zomer was niet meteen hoopgevend, maar feit is dat roséwijn in dit seizoen floreert als nooit te voren. Dit herwaarderingsproces is al enkele jaren aan de gang. Niet alleen in België, Nederland, Spanje en Frankrijk, maar ook in wat momenteel de meest dorstige wijnimporteur ter wereld is : de VS. Daar kwam het onderzoeksbureau Nielsen tot de conclusie dat de ‘betere’ rosé (6 dollar of meer per fles) een van de snelst groeiende marktsegmenten vormt van alle tafel- en mousserende wijnen. De high-end roséwijnen zagen hun Amerikaanse verkoop het voorbije jaar immers met 45 procent aandikken, terwijl de verkoop van alle tafelwijnen in de VS met ‘slechts’ 8 procent groeide. Idem voor de mousserende roséwijnen : die maakten in dezelfde periode een commerciële sprong van 40 procent, dat is tien keer meer dan het totale marktsegment van alle belletjeswijnen. Rosé vindt dus duidelijk zijn weg naar een gesofisticeerder, veeleisend consumententype.

Wijn en naamsbekendheid

Frankrijk moet nog niet wanhopen als het op reputatie en naamsbekendheid aankomt, zo blijkt uit een recente studie. Onderzoeksbureau Wine Intelligence onderzocht dit voorjaar namelijk 11.300 respondenten in elf wijnproducerende landen, wat volgens hen neerkomt op de visie van ruim 100 miljoen regelmatige wijndrinkers. Wereldwijd bleek 56 procent van de drinkers frequent Franse wijn te ontkurken, op de voet gevolgd door Australische wijn (50 %), Italiaanse (42 %), Chileense (38 %), Spaanse (33 %) en Amerikaanse (32 %). De dominantie van de Franse appellations is echter het grootst wanneer gepeild wordt naar de globale bekendheid : 80 procent van de wijndrinkers schuift Bordeaux als meest gekende wijnregio naar voren, gevolgd door Champagne (73 %), Chianti (62 %), Beaujolais (59 %) en Chablis (57 %).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content