Toen Mercedes jaren geleden de A-klasse lanceerde, lag de nadruk op compact. Bij de B-klasse, die in de zomer van 2005 op de markt kwam, stond functionaliteit centraal. Op een verlengd onderstel van de A, werd een wielbasis van 2,77 m uitgebouwd en die garandeert veel binnenruimte. Hoewel het silhouet grote gelijke-nissen vertoont met de A, komt de B een stuk virieler naar voren.

De koper heeft de keuze tussen drie benzinemotoren en twee turbodiesels, waarvan we de minst krachtige op een test trakteerden.

De 180 CDI (die dezelfde 2-litermotor meekrijgt als de 200 CDI, maar zonder de variabele turbo) is op papier een interessante keuze. In ons geval is hij aan een CVT-automaat gekoppeld met vijf trappen en de keuze uit een normale en sportieve schakeling. Achter het stuur valt de feilloze afwerking op, evenals de hoge zit.

De motor is bij de koude start niet bepaald een voorbeeld van bedrijfsstilte, onderweg vinden we het schakelen wat aan de slome kant. Eens op dreef rijdt hij voorbeeldig, terwijl ook het rijcomfort een pluim verdient. Mercedes spreekt om de een of andere reden van een Sports Tourer, maar die sportieve indruk ontgaat ons. Wel zorgt de langere wielbasis voor een stuk extra stabiliteit. Het verbruik blijft in ons geval op een gemengd parcours wel onder de 7 liter/100 km.

De sterkste kanten van de B liggen op het vlak van de intelligente ruimteverdeling. De passagiers achterin genieten van veel beenruimte en de koffer is ruim 550 liter groot. Bovendien kan de laadvloer met 15 centimeter verhoogd worden, en zit de krik handig weggeborgen. De rugleuning van de voorste passagiersstoel kan worden platgelegd en de zitvlakken achterin in een oogopslag uitgenomen.

Voor volgend jaar worden naast enkele kleine cosmetische ingrepen verdere verbeteringen beloofd. Zo zal het verbruik met 7 % verlagen. Daarmee komt de 180 CDI op een normverbruik van 5,2 liter/100 km, en dat betekent een autonomie van meer dan 1000 kilometer. Daar-bovenop daalt de CO2-uitstoot van 146 naar 137 gr/km. Bij de benzinemodellen wordt een start-stopfunctie geĆÆntroduceerd, die nog eens een besparing van 9 % moet opleveren in het stadsverkeer. Met de actieve parkeerhulp neemt het systeem alle stuurmanoeuvres voor zijn rekening wanneer de chauffeur achteruit de parkeerplaats inrijdt. Tenminste, als de parkeerplaats minstens 130 cm langer is dan de auto zelf.

De veiligheidsuitrusting is indrukwekkend. Met onder meer een botsgevoelige noodverlichting, die geactiveerd wordt bij een bepaalde kracht en de inzittenden toelaat om zich beter te oriĆ«nteren en het werk van de hulpdiensten makkelijker maakt….

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content