EEN WERELD IN EEN GLAS

JAN SCHEIDTWEILER

“I am NOT drinking any fucking Merlot !” Schrijver Miles Raymond is zo gefrustreerd door het leven dat een glas banale merlot er echt niet meer bij kan. In de cultfilm Sideways verklaart hij daarom zijn liefde aan pinot noir, die delicate druif die in handen van getalenteerde wijnmakers zo’n fantastische wijn oplevert.

Dat wijn soms heftige emoties kan losmaken, daar hebben we geen film voor nodig. Het leven bezorgt ons al genoeg wijnemoties, van vakantieherinneringen (en flessen in te zwaar beladen koffers) tot het gevoel dat God bestaat (bij een fles Château Musar 1978). Wijn opent het hart, Horatius wist het al in de eerste eeuw voor Christus.

Dat wijn samengaat met grote gevoelens, daar kan ook William Wouters over meepraten. Wijn is de rode draad in zijn leven. Hij leerde Antwerpenaars in zijn restaurant Pazzo al minerale riesling en complexe marsala drinken, in een periode dat witte bourgogne en rode bordeaux nog een duopolie hadden in het hoofd van de meeste klanten. En hij werd verliefd dankzij wijn. Op een Portugese wijnmaakster dan nog wel.

Na België en Portugal bezoeken we in deze Wijnspecial de rest van de wereld. Want wijn is dan wel emotie, het is ook aardrijkskunde. Door de klimaatverandering zal de favoriete pinot noir van Miles Raymond tegen 2050 misschien niet meer uit Oregon of de Côte de Nuits komen, maar uit Tasmanië of Denemarken. We weten ook dat we tegen dan niet straffeloos wijn kunnen blijven maken zoals we dat nu doen, met tonnen pesticiden in de wijngaard en industriële gist en zwavel in de kelder. Wijnbouwers moeten niet allemaal bioboeren worden, maar het zou goed zijn mochten ze er een paar gezonde principes van overnemen. Het zal hun wijn alleen maar beter maken.

De klimaatverandering en de industrialisering tonen twee minder romantische kanten van de wijnwereld. Ook voor wijnaan-kopers van supermarkten die volledige vrachtwagens vol wijn laten overkomen, is het leven soms hard. Eén verkeerde bestelling, en je hebt een groot probleem. Gelukkig blijken er ook aangename kanten aan het leven als wijnaankoper te zitten. Elke donderdagnamiddag wijn mogen proeven op kantoor is er daar één van.

Hebt u zich ook al afgevraagd waarom zoveel van de wijnflessen in een supermarkt een of andere medaille gewonnen blijken te hebben ? Wat zijn dat eigenlijk voor obscure wedstrijden ? En is een fles mét medaille beter dan een zonder ? Miles Raymond zou niet onverdeeld gelukkig zijn met het antwoord op die vragen. Want zelfs een fucking merlot kan goud winnen. Maar ook een delicate pinot noir. En ja, bij zo’n wedstrijd gaat het niet alleen om de emoties en de punten van de proevers, maar ook wel om marketing en geld. En zo toont wijn zijn vele gezichten : het is een wereld in een glas.

JAN SCHEIDTWEILER

De klimaatverandering en de industrialisering tonen twee minder romantische kanten van de wijnwereld

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content