Een neus voor mannen

11/08/10 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 12:01

Er komt veel kijken bij de productie van een parfum : een naam zoeken, een flacon ontwerpen, een geur ontwikkelen en een coherent concept bedenken. Bij Chanel wierpen we een blik achter de schermen van hun nieuwe mannenparfum Bleu.

Het vermarkten van een mysterie

Marketing veranderde de parfumerie voorgoed, begin jaren zeventig. Velen beschouwen de lancering van YSL's Opium als het kantelpunt, toen het verhaal rond een parfum minstens even belangrijk werd als de geur. De naam, het flesje, alles moet een coherent geheel vormen, weet ook Chanels huisparfumeur Jacques Polge. "We werkten aan dit project nog voor de naam of het design vaststond." Voor het nieuwe mannenparfum dook men in het archief : in de jaren dertig had Chanel een damesgeur die Bleu heette. Het is vandaag aartsmoeilijk om een naam te kiezen, want vaak zijn ze al beschermd door merken die ze angstvallig bewaren voor toekomstige creaties of ze duur verkopen. Daarom worden namen steeds vaker gerecycleerd : Rochas bracht al drie verschillende geuren uit die Lumière heten, en Shiseido is toe aan zijn derde versie van Zen. Toen de naam vastlag, en de flacon een nachtblauwe tint kreeg, was de geur grotendeels af, verklapt Christopher Sheldrake, Polges rechterhand. Om het ...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners