EEN KUS TEGEN DE CRISIS

© L'ORÉAL PARIS

Lipstick verleidt als nooit tevoren. Dankzij nieuwe formules: vaste of vloeibare textuur, matte of glanzende finish, uiterst comfortabel, maar zonder compromissen op het vlak van pigmentkwaliteit. Maar ook dankzij, en niet ondanks, de crisis. Focus op een heus modefenomeen.

De tijd dat we bij het aanzetten van onze lippen enkel konden kiezen tussen een sensuele lipstick (dekking) en een tube lipgloss (glans) ligt niet eens zo ver achter ons. Ook een kleur kiezen was niet bepaald een risicovolle onderneming. Het onvergetelijke fuchsia van Yves Saint Laurent en het sensationele Rouge Noir van Chanel verlegden weliswaar ietwat de grenzen, maar kleurden toch nog altijd netjes binnen de lijntjes van de grote ‘lipstickfamilies’. Die varieerden van veeleer natuurlijke bruintinten (de term ‘nude’ was nog niet uitgevonden) tot diep bordeauxrood, met daartussenin alle mogelijke schakeringen van oranje en roze. Nog niet zo lang geleden bleven vrouwen trouw aan een lipstick zoals ze trouw bleven aan een parfum. Vandaag leven ze zich uit met texturen en tinten. Durvers brengen zelfs meerdere lipsticks boven elkaar aan, soms tot wel vijf lagen. Of ze combineren mat en glanzend. Nu eens is het resultaat geslaagd, dan weer ronduit lelijk.

“Het valt niet te ontkennen dat lipstick nu al een paar seizoenen aan een heuse revival bezig is”, klinkt het bij Lisa Eldridge, creative director make-up bij Lancôme. “De enorme vorderingen die de voorbije jaren zijn gemaakt op het vlak van de formules, zitten daar zeker voor veel tussen. De producten die ik nu in de handel vind, hebben haast niets meer gemeen met de producten die ik tien jaar geleden kon creëren. Neem nu lipgloss : die is vandaag niet langer zwaar of plakkerig. Dat een lipstick lang blijft zitten, betekent niet meer dat hij oncomfortabel aanvoelt. De keuze aan kleuren en texturen is eindeloos.”

Het succes blijkt duidelijk uit de verkoop. Volgens een studie van Nielsen / Iris steeg die in heel Europa met maar liefst 18 procent tussen 2012 en 2015. Het bevestigt nog maar eens de beroemde ‘lipstickindex’ van Leonard Lauder, die zegt dat lippenstift een ideale oppepper is in tijden van crisis. “Het is redelijke en betaalbare luxe, waarmee je meteen je humeur opkrikt”, aldus Anne Carullo, senior vice-president global product development bij Estée Lauder. “Dat verklaart waarom lipstick prima blijft verkopen. De laatste jaren is dit segment zelfs letterlijk ontploft. En niets wijst erop dat er een vertraging zit aan te komen. Meer dan ooit tevoren delen vrouwen nieuwe en almaar creatievere manieren om bij elke gelegenheid lipstick te dragen.”

LIP ART

Lippenstift wordt meer en meer beschouwd als een volwaardig modeaccessoire. Vrouwen zien het als hun dagelijkse metgezel, net als om het even welk stuk uit hun garderobe. Soms prijkt er op die lipstick de naam van een designermerk, maar dat hoeft niet. Dankzij het succes van meer betaalbare labels als NYX Cosmetics, Kiko of H&M Beauty duiken er ook avontuurlijker kleuren op (dit seizoen komt zelfs Dior met geel, blauw en grijs) en kunnen vrouwen al eens een risicootje nemen zonder diep in hun portemonnee te moeten tasten.

Door de vloedgolf aan tutorials op het internet ziet de generatie van de 18- tot 35-jarigen – de ‘millennials’, weet u wel – make-up veeleer als een spel. Volgens een studie van de Amerikaanse site Influenster bezit ruim de helft van alle bevraagde jonge vrouwen uit die leeftijdscategorie minstens zeven verschillende lipsticks, 36 procent van hen heeft er zelfs meer dan tien. Een paar jaar terug waren nagels hun speelterrein, vandaag zijn deze vrouwen – op het internet ‘make-upjunkies’ genoemd – volkomen in de ban van lip art.

“We bieden zoveel texturen en kleuren aan dat je bij ons probleemloos een lipstick vindt voor elk moment van de dag en voor elke gelegenheid”, beklemtoont Ines Borgonjon,senior make-up artist bij M.A.C.

“Qua make-up hebben de meeste vrouwen in België een zwak voor naturel. Ze willen er goed uitzien en toch de indruk hebben dat ze niets op hun huid hebben gesmeerd. Maar ze hebben absoluut niets tegen een kleurtje op hun lippen ! Eigenlijk vrij logisch : als je je zo naturel mogelijk wil opmaken, heb je aan een vleugje lippenrood genoeg.” Het is een visie die volledig rijmt met die van Lisa Eldridge van Lancôme. Zij vergelijkt het fashiongehalte van een fraaie lipstick zelfs met dat van een collector’s clutch of een spectaculair paar schoenen. “Een knappe lipstick – vooral dan eentje in een gedurfde kleur – die, bijvoorbeeld op een maandagochtend, verrassend wordt gecombineerd met een jeans en een T-shirt, dat is een idee dat me best bevalt. In zo’n context is lipstick echt het enige accessoire dat je nodig hebt.”

CATWALK-LIPPEN

Net zoals bij nagellak, ooit onmisbaar om een outfit ‘af te werken’, vinden we ook in lipstickland elk seizoen wel must haves. Vaak worden die voor het eerst op de catwalk onthuld. Bij de grote merken meet zo’n nieuw hebbeding zich steevast de allures aan van een sieraad dat we – anders dan een flesje nagellak, dat sowieso in de badkamer blijft – wát graag opdiepen uit onze handtas in het bijzijn van anderen.

Bij Dior lanceerdePeter Philips onder andere een capsulecollectie met zwart rood, paars, grijs en blauw. Vier extreem matte, gedurfde lipstickkleuren die eerder bedoeld zijn om een andere tint te ondersteunen.

Eerder hing Lucia Pica, de kersverse global creative make-up & colour designer van Chanel, haar volledige herfstcollectie 2016 op aan rood in al zijn schakeringen. Nu komt ze met Rouge Allure Ink, haar eerste ultrafijne ‘lippeninkt’. Die garandeert een vederlichte, matte finish met de textuur van een tweede huid.

Vijfentwintig jaar na de lancering van L’Absolu Rouge nam Lisa Eldridge bij Lancôme het hele kleurenpalet onder de loep. Ze breidde het uit, zodat de tijdloze lipstick voortaan in 86 verschillende tinten beschikbaar is.

Sinds Givenchy in 2013 voor het eerst Le Rouge in de markt zette, bracht het merk van zijn couturelipstick geregeld limited editions uit, waarbij de lederen lipstickhuls nu eens florale motieven, dan weer een slangenhuidprint kreeg. Fans verzamelen die hulzen en klikken ze zelfs op de lipsticks van het klassieke assortiment. Nicolas Degennes, artistic director make-up bij Givenchy : “De wetenschap dat er in je handtas een mooi hebbeding zit dat een tikkeltje sensueel aanvoelt, geeft je als vrouw het gevoel dat je uniek bent. Wanneer een vrouw lipstick aanbrengt, treedt ze de wereld anders tegemoet. Ze zet vrijwillig een ander masker op, kijkt op een andere manier in de spiegel en wint aan zelfvertrouwen. Het is een spel tussen de vrouw in kwestie, haar spiegelbeeld en de anderen.”

Door Isabelle Willot

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content