Omdat ze wel houdt van een grapje vindt Violaine Damien een mix van stijlelementen fascinerend. In haar interieur zie je zowel vintage design als volkskunst. Haar flat is hedendaags, op een originele manier.

In Brussel is Violaine Damien een bekende figuur, dank zij haar leuke winkel, Graphie Sud aan het Georges Brugmannplein. Tegenwoordig biedt ze daar vooral kleding aan, maar eigenlijk legde ze een hele weg af in de interieurbranche. De afgelopen jaren verhuisde ze overigens verschillende keren, en telkens werden haar interieurs in binnen- en buitenlandse magazines gepubliceerd. Lang geleden was Violaine via het Brusselse Designcenter zelfs actief voor de Rosenthal Studio. In de jaren zestig werkte ze samen met de mensen die in Brussel de stoffen van de Finse firma Marimekko verkochten. In die periode reisde ze vaak naar Helsinki en ontmoette ze er Armi Ratia die het bedrijf in 1951 oprichtte. Violaine ging ook zelf textiel met zeefdruk decoreren en ontwierp stoffen voor het destijds befaamde Brusselse decoratiehuis Vanderborght. “Eigenlijk was ik altijd bezig met interieurs”, zegt ze, “maar ik heb nooit woningen van anderen ingericht.”

Violaine bewoont een appartement in een art-decoflatgebouw tegenover haar winkel. Ze heeft de ruimte met veel zin voor decoratie aangekleed. “Ik meng graag stijlen en sferen. De objecten in een interieur hoeven absoluut niet allemaal uit eenzelfde periode te dateren. Mijn moeder had een uitgesproken modern interieur. Het stond vol met Pastoemeubels, heel koel en clean om te zien. Maar dat was niets voor mij.” Violaine houdt niet van woningen met één stijl. “Daar kan ik mijn ziel niet mee uitdrukken !” zegt ze. “Uitgesproken Latijnse dingen spreken mij aan, maar ik ben evengoed gek op wat uit het noorden komt. Ik hou enorm van Zweedse interieurs die perfect oud en nieuw, modern en landelijk combineren.”

Liever fifties dan sixties

Haar eigen interieur heeft een Scandinavisch palet met veel witte accenten. En er is veel te zien. “Ik zoek overal naar objecten. De vlooienmarkt is echt niet de enige plek waar ik iets vind of waar ik inspiratie opdoe. Ook kunst inspireert me. Elke zomer ga ik bijvoorbeeld naar Les Rencontres d’Arles, de internationale fototentoonstelling. Maar ik hou ook van schilderkunst en van beeldhouwwerken. Als ik iets koop, volg ik louter mijn instinct. Ik denk er niet echt over na, maar ik stel toch vast dat mijn smaak in de loop der jaren geëvolueerd is. Nu vind ik dingen boeiend die mij vroeger minder aan-spraken.”

Destijds hield Violaine bijvoorbeeld niet van vintage design. “Nu vind ik hier en daar wel wat moois. Ik voel me trouwens meer aangesproken door spullen uit de fifties dan uit de sixties. De vormgeving uit de jaren vijftig is leuker en luchtiger, de jaren zestig zijn te sober.”

De flat heeft een dubbele woonruimte met een achterkamer voorzien van een fraai renaissanceraam. “De vrienden die hier voor het eerst binnenkwamen, raadden me aan om dit antieke venstertje er meteen uit te gooien, omdat het hier niet zou passen. Maar ik vond zo’n vreemd element juist leuk. Eenmaal dat het geschilderd was, paste het perfect bij de rest.” Elke kamer straalt een andere sfeer uit. De gastenkamer heeft Violaine opgevat als een reiskabinet vol souvenirs die ze van overal meebracht. “Als ik al die spullen samenbreng, met wat oude foto’s erbij, ontstaat er een heel verhaal. Daardoor lijkt het alsof dit de kamer is van iemand die echt de wereld heeft rondgereisd.”

Violaine houdt ook van kleine trouvailles: “Ik heb broches van Christophe Coppens die ik prachtig vind. En automaten vind ik geweldig ! Ik heb er heel kitscherige in de vorm van een fles waarop een figuurtje danst. Voor mij mogen objecten best wat humoristisch zijn. Dat is trouwens iets wat ik veel modern design verwijt, namelijk dat het overdreven serieus is. Mijn interieur is, net als het leven, een grote collage.”

Info : Graphie Sud, Berckendaalstraat 195,

1050 Elsene, 02 344 31 92.

Door Piet Swimberghe Foto’s Jan Verlinde

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content