In de kleerkast van mannen en vrouwen, al dan niet modebewust, hangt altijd wel minstens één jeans. De negentiende-eeuwse werkbroek waarin goudzoekers in het wilde Westen hun fortuin zochten, werd in de jaren vijftig hét symbool van rebelse jongeren à la James Dean en werd in de jaren tachtig gespot door de moderadar toen ontwerpers met ‘designerjeans’ op de proppen kwamen.

Olifantenpijpen, supersmalle jeans, jeans met vlekken en scheuren, compleet afgewassen of donker : tientallen trends en metamorfoses later is het duidelijk dat jeans of denim uitgroeide tot een onverwoestbare blijver.

In Code Denim (pagina 22) onderzoekt Thijs Demeulemeester de status van jeans in de zomermode. Het goede nieuws is dat u niet meer over modellenbenen hoeft te beschikken om helemaal in te zijn : de skinny jeans is op zijn retour, ten voordele van de voor de meeste stervelingen charmantere flare legs, licht uitlopend vanaf de kuiten.

Het mindere nieuws is dat u soms diep in de portemonnee moet tasten voor een modieus exemplaar. Het hele segment van de zogenaamde premium-jeansmerken levert prachtig denim met knappe details en vaak handwerk. En dat kan wat kosten.

Soms gaat het snel. Bij het bekijken van oude foto’s of zelfs foto’s van maar een paar jaar oud, denkt een mens al snel : hoe kon ik ? Dat haar en die make-up : help ! Zelfs de eerste series van Friends zien er tegenwoordig gedateerd uit. Over Dynasty en Dallas durven we zelfs niet meer nadenken.

Maar het gaat niet alleen om hoe we eruitzagen. De kwaliteit en de mogelijkheden van make-up zijn er spectaculair op vooruitgegaan. Vroeger was het dus niet beter in de cosmeticasector. En als we de specialisten mogen geloven, moet het beste daar nog komen. Onze jonge beautyjournaliste Stefanie Van den Broek verdiepte zich in de make-upgeschiedenis ( Vier decennia mooi, pagina 34). Ze trok grote ogen bij het zien van archiefmateriaal, maar ontdekte ook producten die de tand des tijds goed doorstonden. Met als gids Yannick Vaudry, make-up artist met een lange staat van dienst bij Yves Saint Laurent, brengt Stefanie Van den Broeck een boeiend verhaal over de definitie van schoonheid vanaf de jaren zeventig tot nu.

In de krokusvakantie trekken weer veel Belgen op skivakantie. Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland zijn de traditionele bestemmingen. Onze reismedewerker Jo Fransen zag het avontuurlijker en trok naar de Oeral voor een bewogen wintersportreis ( Geheimtip voor avontuurlijke wintersporters, pagina 43). In Perm, op 1400 kilometer van Moskou en de meest oostelijke stad van Europa, staat het wintertoerisme nog in de kinderschoenen. Maar voor Jo Fransen werd het een onvergetelijke reis. Hij vond er ongerepte en oneindige sneeuwvlakten en toostte bij Siberische temperaturen met de ruim voorradige wodka op de Russisch-Belgische vriendschap.

TESSA VERMEIREN BLIJFT BLOGGEN !

Op www.weekend.be

Trui Moerkerke, trui.moerkerke@knack.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content