Dromen op HET SALON VAN PARIJS

Nissan Townpod.

Zoals te verwachten viel, werd het salon van Parijs gedomineerd door de aanwezigheid van elektrisch aangedreven voertuigen. Franse auto’s, zou men op het eerste gezicht denken, maar schijn bedriegt. Net zoals bij de hybrideauto’s zijn de Japanners pioniers gebleken – ook al werden ze aanvankelijk weggelachen door de Europese goegemeente. Mitsubishi staat klaar met de iMiev terwijl Nissan gelijke tred houdt met de Leaf en zijn expertise en technologie deelt met partner Renault, die gretig op de trend inspeelt door vier elektrische modellen naar voren te schuiven. In Parijs trok vooral de Zoë de aandacht, die speciaal ontwikkeld is om op elektriciteit te rijden en dus niet afgeleid van een bestaand model. De Zoë oogt nog mooi ook, met een design dat werd afgerond door Laurens van den Acker, die we hier enkele weken geleden nog aan het woord lieten.

Nissan legt de lat nog hoger door ook de mogelijkheden van de vormgeving verder af te tasten. Met de Townpod presenteerde het merk een wat bizar uitziend voertuig met een heel praktisch interieur waarin de achterstoelen, als ze niet gebruikt worden, opgeklapt tegen de voorstoelen kleven. Ook nieuw is de afsluitbare opening in het dak die prima van pas komt om langere voorwerpen te vervoeren.

Ook Peugeot combineert de nieuwe technologie met het zoeken naar een andere vormgeving. De HR1 wil een stadsauto zijn die er tegelijk uitziet als een kruising tussen coupé en SUV. Het resultaat is een cross-over die op de voorwielen wordt aangedreven door een driecilinder-1.2-literbenzinemotor. Die levert 110 pk, terwijl achteraan een elektromotor voor 30 pk extra kan zorgen. Daarnaast toonde Peugeot ook een vernieuwende hybride die een dieselmotor combineert met elektrische aandrijving.

Citroën verwaarloost het aspect fun niet en bracht in samenwerking met Lacoste een ode aan spontaneïteit, ongeremde durf en verfijning. Het resultaat is een open auto waarvan de voorruit geheel kan wegklappen, zodat het contact met de elementen tijdens het rijden maximaal is. Portieren ontbreken en de achterbank kan in de koffer worden weggeplooid. De 3,45 meter lange auto, die herinneringen oproept aan de Mehari, wordt aangedreven door een milieuvriendelijke driecilinderbenzinemotor.

Ook Kia schuwt enige durf niet en toonde in Parijs een volledig elektrisch aangedreven driezitter, de POP. De in het oog springende POP is slechts drie meter lang en combineert een opvallende styling met een erg vooruitstrevend instrumentenbord en een minimalistisch interieur.

Spectaculaire techniek

Toch zien de constructeurs de toekomst met gemengde gevoelens tegemoet. De nieuwe technologie is duur en de schrik van de klant voor een lege batterij mag dan in de meeste gevallen onterecht zijn, hij is niet minder reëel. Daarom is de techniek van de extended range die Chevrolet brengt met de Volt (en straks Opel met de Apera), bijzonder interessant. De filosofie is eenvoudig : de auto wordt altijd elektrisch aangedreven doordat een kleine motor onderweg zorgt voor het continu opladen van de batterijen. De autonomie neemt dus drastisch toe en doorstaat de vergelijking met de klassieke mechaniek met glans. Een spectaculair voorbeeld is de Jaguar C-X75, voorzien van vier elektrische motoren (elk in een wiel), samen goed voor 788 pk en een gigantisch koppel van 1600 Nm. Daarmee komt de sportwagen (topsnelheid 330 km uur, van nul naar 100 km in 3,4 seconden) louter elektrisch 110 km ver. Twee microturbines leveren genoeg elektrische energie om uiteindelijk 900 km ver te geraken – van Londen tot Berlijn, zoals de Britten fier en met een knipoog onderstreepten.

Maar ook de Duitsers onthulden in het oog springende innovaties. Dertig jaar na de lancering van de vierwielaandrijving die de wereld veroverde, verschijnt Audi met het Quattroproject ten tonele. Afgeleid van de RS 5, maar 15 cm korter en 4 cm lager, mikt de sportieve geweldenaar dankzij het gebruik van aluminium en koolstof op de combinatie van een laag gewicht (1300 kg) en een fors vermogen. De 2.5-TFSI-vijfcilinderbenzinemotor, aangeblazen door een turbo, weegt slechts 183 kg, levert 408 pk en verbruikt gemiddeld toch slechts 8,5 liter/100 km. Met een gewicht/vermogensverhouding van 4,3 kg/pk presenteert de concept zich dan ook als een ultrasportieve verschijning.

Audi-dochter Lamborghini legt de lat nog hoger en concentreerde zich met de Sesto Elemento (genoemd naar koolstof, het zesde element in de tabel van Mendelejev) ook al op het verleggen van de klassieke mogelijkheden. Het sportwagenmerk bracht daarbij zijn expertise inzake materialenkennis mee. Door koolstofvezel te gebruiken, slaagden de technici erin om het gewicht van deze uitzonderlijke sportwagen met zijn spectaculair design op 999 kg te houden. In combinatie met de V10 van 5,7 liter die 570 pk aflevert, zorgt dat voor slechts 1,75 kg/pk. Een absoluut uitzonderlijk resultaat, dat toelaat om het klassieke sprintje vanuit stilstand naar de 100 km/uur in… 2,5 seconden af te werken.

De toekomst is klein

Ondanks al die superlatieven hadden we ook oog voor het kleine dat ons in de toekomst te wachten staat. Zowel Mini als Smart toonden een elektrische scooter, die als concept dichter bij de realiteit staat dan men vermoedt. De Mini Scooter E Concept beantwoordt geheel aan de filosofie van het merk om maximaal gebruik te maken van de ruimte en daarbij een minimale voetafdruk achter te laten. De elektromotor zit in het achterwiel verwerkt en kan opgeladen worden via elk klassiek stopcontact.

Bij Smart werd op een zeer gelijkend concept een stuk verder doorgedacht door de integratie van de smartphone. Die functioneert als snelheidsmeter maar informeert de automobilist onderweg ook over de lading van de batterij. Daarnaast kan hij als GPS worden gebruikt. Verstrooide chauffeurs kunnen hun scooter ook via de telefoon terugvinden. De elektromotor in het achterwiel levert 4 kW, goed voor een maximumsnelheid van 45 km/uur en 100 km autonomie. Het opladen gebeurt via een ingebouwde lader en kan in drie tot vijf uur worden afgerond. Interessant en geruststellend is de aanwezigheid van ABS, een airbag en een verklikker voor achteropkomend verkeer dat zich in de dode hoek bevindt.

Alsof dat nog niet volstond, bracht Smart ook een e-bike mee, in het Nederlands bekend als elektrische fiets.

WWW.knackWEEKEND.BE

Door Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content