Strenge bouwregels, een adembenemend landschap, een ongenadig heet klimaat en een kunstcollectie met elkaar verzoenen, dat was ongeveer de opdracht voor architect Gokhan Avcioglu in Bodrum. Hij bedacht een drieledig antwoord.

De handelshaven van Bodrum in het zuidwesten van Turkije kan terugblikken op een geschiedenis van ruim drieduizend jaar die wortelt in de Griekse oudheid. De plaats heette toen Halikarnassos en is de geboortestad van de geschiedschrijver Herodotus. Beeldhouwwerken van de eveneens uit deze stad afkomstige kunstenaars Leochares, Bryaxis en Timotheos hebben hun weg gevonden naar musea over de hele wereld.

De havenstad ligt op slechts een half uur varen van het eiland Kos en is uitgegroeid tot een van de geliefde vakantiebestemmingen van de jetset uit Istanbul. De regio heeft pas een jaar of tien geleden kennisgemaakt met het internationale toerisme, veel later dus dan het naburige Griekenland. Op het noordelijke schiereiland Türkbükü veranderen strandrestaurants ’s avonds in discotheken. De harde muziek stampt tot in de vroege uurtjes door en stelt zelfs het nachtleven in populaire uitgaanscentra als Saint-Tropez en Ibiza in de schaduw. Buiten elke strandtent wappert de rode Turkse vlag met ster en halve maan trots in de wind.

Hier bevindt zich ook het ‘schakelhuis’, een meerdelige villa die de eigenaars, de familie Semiz van de gerenommeerde keten ADA Hotels, hebben laten bouwen door de bevriende architect Gokhan Avcioglu van Gad Architects.

Drie segmenten

Vanwege het historische erfgoed is elke vorm van nieuwbouw in Bodrum aan strenge regels gebonden. Die normen dwongen de architect om voor een flexibel ontwerp te kiezen. Zo werd de woning opgedeeld in drie segmenten van 75 m2 om aan de plaatselijke bouwverordening te kunnen voldoen. De drie segmenten staan vlak naast elkaar en worden door een glazen atrium met elkaar verbonden. Een van deze atria vormt de hoofdingang. Van hieruit zijn alle delen van het huis bereikbaar.

Elk segment valt binnen de bouwvoorschriften voor gewone woningen en vervult een geheel eigen functie. In het eerste segment, helemaal achterin, bevinden zich de slaap- en de badkamer. In het voorste blok vlak naast het zwembad zijn de keuken en de eetkamer ondergebracht, terwijl het opzij gelegen derde deel de logeerkamer en een kantoorruimte herbergt.

Een hellend pad loopt omlaag naar de woonkamer, het eigenlijke middelpunt van dit organische complex. Plafondhoge ramen aan de zuidzijde bieden een adembenemend panoramisch uitzicht van 180 graden op het omringende vulkaanlandschap en de baai van Türkbükü.

De architect heeft ernaar gestreefd het huis zoveel mogelijk in het landschap te laten opgaan. De graafwerken werden tot een minimum beperkt, zodat het complex met zijn aparte woonblokken met de helling mee omhoogloopt. De lijnen van de buitengevel sluiten dan weer nauw aan bij de vormen van het terrein.

De tuin bevat uitsluitend inheemse planten en bomen. Het vochtige en warme klimaat van Bodrum zorgt samen met de vruchtbare zwavelhoudende grond voor een snelle groei van onderhoudsvriendelijke vegetatie. “De natuur en het milieu vormden mijn voornaamste aandachtspunt”, aldus de architect. Alle bomen die voor het huis moesten wijken, werden geïnventariseerd, in de tuin kwam telkens een nieuw exemplaar. De ontwerper gaat ervan uit dat het huis zo in de loop der jaren volledig door groen zal worden omgeven.

Waterbuffer op het dak

Het elliptische dak doet van bovenaf denken aan een ruimteschip. Het is ontworpen als regenwaterreservoir, maar kan desgewenst ook met gebruikt zwembadwater gevuld worden. Deze waterlaag zorgt in de hete zomermaanden voor een natuurlijke koeling.

Gokhan Avcioglu’s architectenbureau GAD experimenteert graag met baanbrekende ontwerpen. Een van Gokhans eigen favorieten is Antonio Gaudí’s Casa Mila in Barcelona.

Als architect met een neus voor innovaties interesseert hij zich sterk voor nieuwe bouwmaterialen. “Ons kantoor beschikt over een eigen onderzoekslaboratorium. In 2010 brengen we een nieuw soort warmte-isolerend bouwmateriaal op de markt”, onthult hij.

De ronde, panoramische glaspui van de woonruimte kan volledig met afstandsbediening worden geopend en zorgt dan voor een natuurlijke ventilatie, zodat de airco in de woning zelden hoeft te draaien. Voor de eigenaars betekent dat een flinke energiebesparing.

Voor de inrichting van het interieur is een beroep gedaan op de bekende binnenhuisarchitect Hakan Ezer. “De uitdaging bestond er voor hem in om de vele Helleense, Byzantijnse en Ottomaanse kunstvoorwerpen van de eigenaars een plaats te geven zonder het huis op een museum te laten lijken”, legt Gokhan Avcioglu uit.

Een deel van de zitmeubelen werd op maat gemaakt. Door de vele kunststukken over de woonruimte en de hal bij de ingang te verspreiden, creëerde Ezer een minimalistische en functionele sfeer.

Het hele huis is voorzien van een lichtgrijze betonnen vloer, terwijl alle binnenmuren uit ruw beton zijn vervaardigd. De moderne en klassieke meubelen zijn in een geslaagde combinatie van stijlen bijeengebracht. Het woongedeelte is in verscheidene loungeruimten ingedeeld, zodat de eigenaars en hun gasten bij wisselende lichtinval telkens weer een nieuw aspect van de baai van Türkbükü ontdekken.

Tekst Oliver Ike I Foto’s Grazia Branco

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content