Groene cosmetica heeft een hoge vlucht genomen. De afzet van producten met biologische ingrediënten groeit met ongeveer twintig procent per jaar. Maar… wat is groen ?

De totale afzet van natuurcosmetica in Europa wordt geraamd op circa 1 miljard euro. Deze producten worden gemaakt zonder siliconen of synthetische stoffen. Chemische ingrediënten worden vervangen door 100 procent natuurlijke elementen. De basismaterialen komen uit de biologische landbouw, de producten worden niet getest op dieren, de verpakking is recycleerbaar en er worden geen kunstmatige kleurstoffen gebruikt.

Biologische verzorgingsproducten zijn steeds vaker te koop buiten reform- en natuurwinkels. Maar het aanbod van biologische of ecologische grondstoffen is niet zo eenvoudig te vermenigvuldigen. “Groenwasserij”, klinkt het beschuldigend in de wandelgangen van de gevestigde groene merken als het gaat om de grote bedrijven die, om te voldoen aan de groene consumentenwens, al van de term ‘bio’ gebruik maken als er maar één groen kruidje in een product zit.

Daarom zijn er keurmerken in het leven geroepen die aangeven of een product voldoet aan de eisen die gesteld worden aan de grondstoffen van een bio- of ecologisch product. Al bij al circuleren er in de EU tien biolabels, -keurmerken en -logo’s die niet allemaal dezelfde regels hanteren en dat is verwarrend voor de consument. Al enkele jaren probeert men te komen tot een uniforme Europese standaard, maar dat blijkt niet zo gemakkelijk te zijn, zolang de Europese politiek het onderwerp niet ernstig neemt. Om een objectieve kwaliteitsgarantie te bieden, laten de serieuze bedrijven hun producten controleren.

Stephane Chambran, het brein achter Nutriganics, een biologische verzorgingslijn voor dertigplussers van The Body Shop, koos bijvoorbeeld voor het Ecocertlabel : “Dat is internationaal het meest erkend en gepast voor cosmetica. De meeste labels zijn immers ontwikkeld vanuit voeding en schatten de beperkingen van cosmetica minder goed in.”

Labels

De Belgische Ecogarantie is een trademark voor milieuvriendelijke producten. Als dat label op een product staat, mag de consument ervan uitgaan dat het aan strenge regels voldoet. De criteria worden ieder jaar herbekeken en staan onder toezicht van onafhankelijke controleorganisaties, met name CERTISYS en INTEGRA.

www.certisys.eu

www.integra-bvba.be

BDIH (Verbond van Duitse industrie- en handelsondernemingen voor geneesmiddelen, reform- en lichaamsverzorgingsproducten) kwam in 1996 met richtlijnen. BDIH geeft het keurmerk Gecontroleerde Natuurcosmetica uit, waar inmiddels zo’n 65 bedrijven bij aangesloten zijn.

www.bdih.de

Het Franse ECOCERT richt zich op de ecologische en organische productie van cosmetica. Het garandeert de afwezigheid van siliconen, minerale oliën, synthetische geur- en kleurstoffen, dierlijke ingrediënten, parabenen, GGO’s en dierentesten. Producten moeten minimaal voor 95 procent natuurlijk en voor 10 procent biologisch zijn. De meeste biologische cosmeticamerken kiezen voor dit label.

www.ecocert.com

Het Amerikaanse label Organic and Sustainable Industry Standards, Oasis, vertegenwoordigt dertig vooraanstaande cosmeticamerken waaronder L’Oréal en Estée Lauder. Oasis wil voorgoed het verschil aantonen tussen biologische en pseudobiologische cosmetica. Het certificatieorgaan NSF kent het label toe aan producten die uit tenminste 70 procent biologische bestanddelen bestaan.

www.oasisseal.org

Onoverzichtelijk ? Daardoor groeide in Europa de wens om de richtlijnen te harmoniseren. In 2007 richtten een aantal producenten NaTrue op, een groep die strenge reglementering voor biocosmetica wil en de invoering van een wettelijk erkend NaTrue-Label. Zo kwam er nóg een label bij. Met een sterrenaanduiding maken zij een onderscheid tussen natuurlijke producten met biologische ingrediënten en echt biologische producten. Vanaf mei kunt u van de site een gsm-applicatie downloaden waarmee u de Quick Response Codes op elk product kunt lezen en waardoor u automatisch verbonden wordt met een site die de samenstelling van een product in detail weergeeft, evenals bedrijfsinformatie over de producent en diens milieu- en sociaal beleid.

www.natrue.org

houvast: öko-test

Wat nu ? Jaarlijks worden honderden cosmeticaproducten getest door ÖKO-Test, de meest toonaangevende consumentengids van Duitsland. ÖKO test op allergiegevoelige ingrediënten, tolerantie, veiligheid en milieuvriendelijkheid. ÖKO-Test adviseert consumenten om vooral natuurlijke cosmetica te gebruiken met het strenge BDIH-keurmerk. Dat maakt geen einde aan de verwarring rond de labels, maar het geeft wel houvast.

Door Karen Van Ede m.m.v. Sofie Albrecht

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content