Diva ontwerpt ufo

16/04/08 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:25

In Hongkong werd onlangs het startschot gegeven van Chanel Mobile Art, een prestigieuze reizende kunstshow geïnspireerd door de 2.55, de iconische, doorstikte tas van Mademoiselle, ondergebracht in een futuristisch paviljoen van de hand van die andere grande dame, Zaha Hadid.

Een ruimteschip neergestreken in een woud van wolkenkrabbers, zo ziet de Mobile Art Container eruit vanuit mijn raam, zestien hoog in het Mandarin Oriental. Vaag hartvormig, reflecterend wit, quasi zwevend boven het dak van de oude Star Ferry Parking. Later zal ik ook de binnenkant verkennen, een gesegmenteerde schelp, een cocon, een doolhof van licht en duister, voortgestuwd door de hese stem van Jeanne Moreau in de mp3-speler : " Be a voyeur, surrender to the absurd, play the fool with fools." Langs klapwiekende insecten in een donkere put gaat het, langs getatoeëerde varkens, wensbomen en met leer beklede vrouwengezichten. Mode en kunst, tegenwoordig vinden ze elkaar steeds vaker. In het geval van Chanel is het een meer dan logische combinatie. Bestond de entourage van Mademoiselle niet voornamelijk uit kunstenaars als Picasso, Dalí, Jean Cocteau, Louise de Vilmorin, Dia-ghilev en Stravinsky ? Ontving ze in haar salon in de rue Cambon niet vaak actrices als Greta Garbo, Marlène Dietrich en ja, de jonge Jeanne Moreau ? Het mag ons dan ook niet verbazen dat na het parfum Chanel N° 5 - herinner u Nicole Kidman in de fraaie reclamespot van Baz 'Mouling rouge' Luhrmann, een kortfilm eigenlijk - ook de doorstikte tas met ketting, even emblematisch voor het merk als de camelia en het afgebiesde boucléjasje, een art treatment zou krijgen.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners