In de modewereld lijkt de laatste weerstand tegen e-commerce bezworen. De Italiaanse Yoox-groep, uitbater van webwinkels in het luxesegment, vaart er wel bij.

Braderieprijzen, een povere winkelomgeving die het aanbod banaliseert en namaak : e-commerce riep tot voor kort erg negatieve connotaties op in de luxesector. De crisisstemming drijft prijsgevoelige en op discretie gestelde consumenten echter massaal naar het internet. Zo zullen dit jaar online voor 335 miljoen euro Italiaanse luxeproducten verhandeld worden, zegt de Politecnico-managementschool in Milaan. Een stijging met ruim veertig procent ten opzichte van 2008, terwijl de totale luxesector een omzetdaling van tien procent incasseert. Geen wonder dat tal van modelabels recent toch een webwinkel openden, van Dolce & Gabbana en Roberto Cavalli tot Jil Sander en Dsquared2.

Al die merken deden daarbij een beroep op de Italiaanse Yoox-groep, die nu in totaal zestien modenamen van een webwinkel voorzag. Via zijn logistieke centra en kantoren in Europa, de Verenigde Staten en Japan staat de groep achteraf ook in voor de verwerking en verzending van de bestellingen en de dienst na verkoop.

De stormachtige groei bracht Yoox begin deze maand naar de beurs in Milaan, waar het aandeel prima presteert. Niet slecht voor een bedrijf dat negen jaar geleden debuteerde met de online-outletstore Yoox. com. Opgericht en geleid door Federico Marchetti (40), een voormalige agent van de inmiddels beruchte Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers, biedt de site onverkochte kleding en accessoires uit vorige seizoenen aan tegen kortingsprijzen. Luxehuizen braderen immers liever via een betrouwbare externe partner dan in hun eigen winkels.

Al gauw verruimde yoox.com het aanbod echter met limited editions en eenmalige stukken van ontwerpers als Bernard Willhelm en Hussein Chalayan, en met waardevolle vintage. Net als de intussen indrukwekkende lijst van speciale acties met ontwerpers schraagt dat de geloofwaardigheid van yoox.com. De site laat trouwens geregeld van zich spreken op evenementen als de modeweek in Madrid, de haute couturedefilƩs in Parijs of de Pitti Uomo-beurs in Firenze.

Het nieuwste initiatief van Marchetti is thecorner.com, dat zich specialiseert in avant-gardemode voor mannen en (sinds kort) vrouwen. Ook Belgen als Ann Demeulemeester, Martin Margiela en Haider Ackermann hebben op de site een aparte winkelhoek, met defilĆ©- en campagnebeelden, lookbooks, video-interviews of andere extra’s. De betrokken designers houden hun imago hoog en bereiken markten waar ze nog geen verkooppunten hebben. De consument is volgens Marchetti een opwindende winkelervaring rijker : “Dankzij de multimedia-inhoud kunnen fashion connoisseurs unieke labels uit de hele wereld ontdekken vanuit hun luie stoel. Gezien de overbevolking van het internet is dat ook de toekomst : creatieve sites die interessant genoeg zijn om via mond-tot-mondreclame bezoekers te lokken.” Temeer daar de creatieve input vaak komt van gerespecteerde professionals als de Britse modefotograaf Nick Knight, die de site onlangs van een kortfilm voorzag. Ontwerper Giles Deacon leverde dan weer een capsulecollectie voor de feesten.

De grootste inkomstenbron van de groep blijft even wel yoox.com – een site waar zonder massale overproductie misschien nooit sprake van was geweest. Als de luxesector inderdaad lessen heeft getrokken uit de crisis, kan de geprivilegieerde relatie met Yoox snel voorbij zijn.

Info : www.yoox.com, www.thecorner.com.

YOOX IN 2009

– Omzet : 106,7 miljoen euro in de eerste negen maanden, bijna de helft meer dan in dezelfde periode vorig jaar,

verspreid over 57 landen.

– Aantal unieke bezoekers van

de Yoox-sites : gemiddeld

5,9 miljoen per maand.

– Aantal bestellingen tot eind

september : 837.000, met een gemiddelde waarde van 163 euro.

Door Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content