Met ‘De smaak van De Keyser’ haalde Limburg voor het tweede jaar op rij een prestigieuze tv-serie binnen. Na het succes van ‘Katarakt’, in Haspengouw, is het in 2009 aan Hasselt om zich waar te maken. Jenever en speculaas, maar ook mode en architectuur in de voetsporen van Helena en haar dochters.

De ervaring van Katarakt leerde de regiomarketeers dat de helft van de bezoekers een streekdrank proeft of een Katarakttaart of -koekje probeert. Met De smaak van De Keyser worden dagjesmensen en ondernemers op hun wenken bediend. Want smaak zit niet enkel in jenever, maar ook in speculaas, stroop, patĆ©, chocolade of in de gelegenheidsmenu’s die de lokale middenstand met graagte aanbiedt.

Waarom smaak bovendien tot de papillen beperken, vragen ze zich in Hasselt af. Goede smaak uit zich immers ook in design, architectuur of mode. “Zes op de tien handelszaken in de binnenstad zijn modewinkels”, stelt stadsgids Chris Moria. Voor 2009 pakt Hasselt dus uit met nieuwe smaakroutes, zowel langs winkeletalages als langs bereiders van streekproducten. Om toeristen wegwijs te maken, werd de historische mouterij van distilleerder Smeets omgetoverd tot een bezoekerscentrum met een lange toog, infostandjes en interactieve schermen waarop bezoekers hun profiel kunnen aanmaken.

“Bitter”, verschijnt op het aanraakscherm in de Smaakkamer, het vertrekpunt van mijn verkenning van smaakvol Hasselt. Een rist suggesties volgt. Eerste advies van mijn nieuwe elektronische vriend : een bitter streekbier. Nog te vroeg, oordeelt de gids, “maar misschien een koffie ?”

Net zoals bij hoofdpersoon Helena, die een jenever wil maken die nog nooit iemand geroken of geproefd heeft, reiken de ambities van chocolatier Boon ver. “Ik doe niets klassiek, maar ik ben steeds op zoek naar unieke combinaties”, stelt chocolademaker Patrick Mertens. Geen standaardpralines, maar bijzondere bonbons, bijvoorbeeld met een vulling van typisch Hasseltse specialiteiten zoals jeneverbes, speculaas en hazelnoot. Ter gelegenheid van de serie ontwierp de jonge chocolatier vier nieuwe pralines met verrassende vullingen, van pittige rode peper tot zeezout. De zoetigheid smeekt om een straffe koffie, en daaraan ontbreekt het evenmin. Naast cacao-dranken in 32 smaken vind je bij Boon ook grand crukoffie uit de vier windstreken, van Ethiopische Yrgacheffee tot de peperdure civetkatkeutelkoffie Kopi Luwak.

Naast Boon ligt schoenenwinkel La Bottega, waar Mario en Ruben in de serie op de vuist gaan. Net als de Smaakkamer, geeft de elegante winkel een nieuwe bestemming aan de verlaten stokerij. De Smaakroute voert bezoekers dwars door de compacte binnenstad, langs kruidenierswinkel Huis Pricken, via patisserie Cools (speculaas) en de concept store van Stijn Helsen naar designtempel Donum, in het eclectische voormalige postgebouw. Aan de overzijde van de Havermarkt ligt het historische gerechtshof, waar Alfred en George zich aanmelden om naar het fort van Eben-Emael te gaan.

Als het niet zo tragisch was, zou het grappig zijn. Het ‘onneembare’ fort, in de mergelbergen aan de strategische kruising van Maas en Albertkanaal, was in 1939 de trots van het Belgische leger en een van de indrukwekkendste militaire vestingen van Europa. Maar in de nacht van 10 mei 1940 schakelden Duitse zweefvliegtuigen de Belgische defensie uit in nauwelijks een kwartier. Het fort, dat een prominente rol speelt in de serie, wordt een speerpunt voor het toerisme in het Belgisch-Nederlandse grensgebied. Eben-Emael ligt nu weliswaar in WalloniĆ«, maar in Limburg spreekt men liever van de grensoverschrijdende Euregio.

Door Jo Fransen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content