Komische thrillers als remedie tegen de donkere dagen. Maar ook duistere suspens rond overspel en pedofilie. Met vrouwen die de regie voeren. Want de dames hebben zo hun eigen kijk op de zelfkant.

Blunderen in stijl

Voor komische thrillers is de Amerikaanse Janet Evanovich al jaren een goed adres. Premiejaagster en gewezen lingerie-verkoopster Stephanie Plum, haar bekendste heldin, is een blunderende detective die op jacht gaat naar op borgtocht vrijgelaten misdadigers. Dat daarbij weleens een funerarium in de fik gaat of een vuilniswagen ontploft, ja… Plum is nu eenmaal onhandig. Ook in de liefde. Voor ze met de reeks begon, schreef Evanovich tientallen humoristische liefdesromans tot, naar eigen zeggen, haar voorraad standjes was uitgeput. Twee jaar geleden startte ze met een nieuwe serie. Dit keer is de vertellende heldin Alexandra Barnaby, een automonteur die smoor is op de succesrijke coureur Hooker. In Motor Mouth is ze een soort adviseur die haar ontrouwe Hooker via een radioverbinding raad geeft tijdens de races. En dan weer de gekste avonturen beleeft, samen met een schat van een sint-bernardshond. Niet altijd even spannend, wel geestig, exuberant en met veel aplomb geschreven. Eindelijk nog eens een thriller zonder ‘literair’ op de omslag.

Motor Mouth, Janet Evanovich, The House of Books, 14,90 euro, ISBN 978-90-443-2222-4.

De geur van straathonden

In 1997 gelauwerd als de beste Spaanse schrijfster, koos Alicia Giménez-Bartlett bewust voor een vrouw als inspecteur in haar boeken : Petra Delicado, die wordt bijgestaan door haar collega Fermín Garzón. De romans zijn in een tiental talen vertaald en voor de televisie bewerkt. Hondsdagen is het tweede deel in de reeks en het eerste dat in het Nederlands uitkomt. In Barcelona wordt een haveloze zwerver vermoord. Met de hulp van zijn hond, Spokie, komen Petra en Fermín te weten wie hij is. Aan de faculteit dierengeneeskunde leverde hij straathonden voor wetenschappelijk onderzoek. Maar hoe komt het dat de zwerver in zijn armoedige flat een klein fortuin bewaarde ? Spokie, geadopteerd door Petra, heeft een belangrijke rol in deze zowel zwarte als ironische, originele politieroman. Hondenliefhebbers krijgen waar voor hun geld, maar ook het politiewerk wordt niet vergeten. Petra en Fermín, nogal klungelende speurders, hebben een ingewikkeld amoureus leven en Spokie volgt nu en dan eens het verkeerde spoor. Misleid door een loops teefje.

Hondsdagen, Alicia Giménez-Bartlett, De Boekerij, 18,95 euro, ISBN 978-90-225-5131-8.

Lijkenhandel

Tess Gerritsen is een Amerikaanse interniste van oosterse origine die met een Nederlander is getrouwd. De artsenpraktijk hing ze aan de haak toen haar thrillers genoeg opbrachten. Die kunnen qua gruwel concurreren met werk van Patricia Cornwell en Mo Hayder. Als je een zwakke maag hebt en een ontleedmes meer als een gruwelijk moordwapen dan een medisch instrument ziet, zijn het dames die je beter uit de weg gaat. Bij Gerritsen ligt het toch wat anders. Haar misdaadromans met patholoog-anatoom Maura Iles en rechercheur Rizolli stralen ook romantiek uit. En haar jongste roman Koud hart is een historische thriller met veel aandacht voor de sociale wantoestanden in Boston rond 1830. Armen leven in erbarmelijke omstandigheden op kamertjes vol ongedierte, er wordt een winstgevende handel gedreven in lijken die dringend nodig zijn voor artsenopleidingen. En er is een seriemoordenaar aan het werk. Een student geneeskunde is de belangrijkste verdachte. Gerritsen brengt een overtuigend tijdsbeeld. Melodramatisch, dat wel, maar het past in de tijdgeest.

Koud Hart, Tess Gerritsen, The House of Books, 17,90 euro, ISBN 978-90-443-2223-1.

Overspel ?

Als Greg in een ongeluk omkomt, stort Ellies wereld in : “De tijd ervoor en die erna, van elkaar gescheiden door een klop op de deur.” Ze dacht dat de relatie met hem erg goed was. Maar samen met Greg is de knappe, haar onbekende Milena Living-stone verongelukt. Hadden ze een verhou-ding ? Ellie gelooft het niet en probeert de laatste weken van zijn leven te reconstrueren. Haar vrienden denken dat het haar manier van rouwen is en steunen haar even. Onder een valse naam krijgt ze een job in het bedrijf waar Milena werkte. Wat ze daar ontdekt, gelooft geen van haar vrienden. In Wat te doen als iemand sterft van Nicci French – omwille van de voornaam steken we het schrijversduo maar bij dit sextet van sisters in crime – staat opnieuw een eenzame, gewone vrouw in een ongewone situatie centraal. Ze is taai, volhardend, onverschrokken en niet van plan op te geven. Spannend, ook de eerste helft die vooral gaat over het verwerken van verlies.

Wat te doen als iemand sterft, Nicci French, Anthos, 19,95 euro, ISBN 978-90-4141-017-7

Hard voor kinderen

“Zolang volwassenen misstappen begaan en zolang ouders gewelddadig zijn, zullen er aanranders zijn.” Zo tracht de meelevende, sobere inspecteur Sejer een vrouw te troosten. Ze heeft haar zoontje verloren, er was sprake van seksueel misbruik. Een pedofiel is uiteindelijk aangehouden. Karin Fossum, de beste van de betere Scandinavische misdaadschrijfsters, verzint geen ingewikkelde verhalen en plots. Haar taal is van een superieure eenvoud. In Een andere voorkeur tracht ze door te dringen in de psyche van een pedofiel, een man die niet echt een geboren crimineel is, maar wel degelijk de wetten overtreedt. In de omgeving van een Noors stadje wordt het lijk van een jongetje gevonden door een wandelend echtpaar. Ze kunnen een redelijke beschrijving geven van de man die ze hebben zien wegvluchten. Even later verdwijnt er een tweede jongen. Veel verdachten zijn er niet, maar toch hebben heel wat bewoners van het stadje geheimen en wordt er flink geroddeld. Een moedige psychologische thriller over een onderwerp dat meestal ongenuanceerd wordt behandeld.

Een andere voorkeur, Karin Fossum, Manteau / Anthos, 19,95 euro, ISBN 978-90-223-2280-2.

Familiegeheimen

Baltimore is de stad waar de ‘vader’ van de misdaadroman, Edgar Allan Poe, begraven ligt. In misdaadromans speelde de stad nauwelijks een rol. Tot gewezen journaliste Laura Lippman thrillers ging schrijven met privédetective Tess Monaghan in de hoofdrol. Een ervan werd zelfs een hommage aan Poe. Wat de doden weten, haar jongste boek, is een standalone die teruggaat in het verleden van wat ogenschijnlijk een gelukkige familie was. Het verhaal begint als een vrouw die betrokken is bij een ongeval aan de politie vertelt dat ze een van de twee tienerzusjes is die dertig jaar geleden spoorloos verdwenen. Ze lijkt verward en kan zich niet identificeren. Pas op het einde van de rit weten we of de vrouw de waarheid spreekt. Dit spanningselement draagt zeker bij tot de charmes van de roman. Nog belangrijker is hoe Lippman de pijnigende onzekerheid van de familie in de plot verwerkt, hoe omgegaan wordt met gemis en verdriet, hoe familiegeheimen verborgen bleven. Knap tot de laatste bladzijde.

Wat de doden weten, Laura Lippman, Unieboek, 17,95 euro, ISBN 978-90-4750-722-2

Door Fred Braeckman

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content