De kleren, niet de berg

23/06/10 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 12:01

Le Mont-Saint-Michel, dat is die iconische berg, bewoond door monniken, op dat mini-eiland in Normandië. Een paar kilometer verder zit - anders gespeld - Le Mont St Michel : dat Franse kledingmerk doordrongen van la patrie, la belle vie en een vleugje aristocratie. Wij mochten op picknick.

Er zijn van die kledingmerken die jarenlang naarstig timmeren aan één uitgesproken handelsmerk en daardoor afwisselend heel erg in, of heel erg uit de mode zijn. Neem nu matrozenstreepjes. Al gemerkt dat ze massaal de straat weer inpalmen ? De streepjesrevival is interessant voor een merk als het Franse Saint James, dat al sinds 1889 (!) werkt aan dé perfecte zeemanstrui. Ook Le Mont St Michel is zo'n label met uitgesproken huisstijl en familiegeschiedenis. Wat de zeemanspull is voor Saint James, zijn jacquardweefsels voor Le Mont St Michel (beide kantoren liggen trouwens vlak bij elkaar in Normandië). Hun bestsellers zijn vintagetruien en lichtjes nerdy pulls met ingeweven retromotieven zoals ruitjes, rendieren of driehoekjes. In de volksmond ook wel 'grootmoedertruien' of 'skipulls' genoemd, maar dan überhip en strak vertaald naar vandaag. Vraag maar aan de jongens van Das Pop, die een dik jaar geleden de mannencollectie mee uit de grond stampten. De jacquardtrui is op dit moment weer helemaal in (komende winter zelfs een heuse hit), maar ook de vrouwencollectie van Le Mont St Michel, waar het allemaal mee begon, is populair. Met zijn mix tussen rock-'n-roll, fiftiesretro en meisjesachtig sexy. Al is de grootste troef van het merk ongetwijfeld zijn sterke ho...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners