De kapsels op de laatste defilés logen er niet om : volume is het codewoord voor ons haar dit najaar. Deze zomer kunt u alvast beginnen te oefenen.

Wapperende krullen bij Chanel en Armani of nonchalante opsteekkapsels bij Vuitton : stuk voor stuk sensuele, volumineuze kapsels. Weliswaar horen zij bij collecties die pas komend najaar in de winkels liggen, maar ook ’s zomers zorgen opwaaiende haren voor een sexy, nonchalante look. Helaas is die niet iedereen gegeven. Uit een recent onderzoek van Nivea blijkt dat 46 procent van de Europese vrouwen fijn tot heel fijn haar heeft. De zoektocht naar volume is dan ook een grote uitdaging.

Volumineus haar is afhankelijk van een aantal factoren. Ten eerste : het aantal haarvezels, waar helaas weinig aan kan worden veranderd. Voor de andere factoren, zoals de diameter en sterkte van de haarvezels, en zeker de ruimte tussen de vezels (hoe groter, hoe meer volume), zijn er wel oplossingen mogelijk. Dr. Frank Schwanke van Beiersdorf, het concern waartoe onder meer Nivea behoort, legt het als volgt uit : “Haarproducten bestaan uit polymeren, een aaneenrijging van verschillende moleculen. Er worden twee soorten polymeren gebruikt : verzorgende en stilerende. Verzorgende polymeren, die vooral in shampoos en conditioners zitten, zijn positief geladen, in tegenstelling tot ons negatief geladen haar. Zoals bekend trekken tegenpolen elkaar aan, dus blijven deze polymeren op het haar zitten. Ze verzorgen ons haar maar kunnen het niet ‘in model’ brengen. Dit in tegenstelling tot de tweede soort, de stilerende polymeren. Die zijn, net als het haar, negatief geladen, en stoten het haar dus af. Ze zorgen voor een soort film rond de haarvezels, waardoor die uit elkaar worden geduwd en er meer volume ontstaat. Deze polymeren zijn ideaal voor stylingproducten maar zitten niet in shampoo. Bij het afspoelen zouden ze toch allemaal verdwijnen.”

Voor volumestyling en verzorging in één, moet je de twee soorten polymeren combineren. Dat is nu net wat Nivea heeft gedaan in samenwerking met het chemische bedrijf BASF. Het resultaat is de ‘stilerende verzorgende polymeer’, een combinatie van positief en negatief geladen moleculen. De eerste zetten zich vast op het haar en verzorgen het, de tweede hangen tussen de haarvezels en duwen die uit elkaar, wat voor volume zorgt. Deze polymeren spelen de hoofdrol in het Volume Sensation gamma, van shampoo (250 ml : 3,19 euro) tot Styling Volume Express Styler (50 ml : 5,79 euro). Wij – die helaas deel uitmaken van voornoemde 46 procent – deden de test en zagen dat het goed was : ons anders zo sluike haar kreeg na een flinke portie shampoo, conditioner, mousse en spray een onmiskenbare volumeboost.

Nivea Volume Sensation, verkrijgbaar in de grootdistributie vanaf juli.

Nog meer volume

L’Oréal Professionnel lanceert Abondance de Cacao, een shampoo (250 ml : 15,50 euro) en masker (200 ml : 19,50 euro) op basis van cacao-extracten, die fijn haar moeten ‘heropblazen’.

Info: www.lorealprofessionnel.be, 02 210 05 98.

Pureology richt zich op gekleurd haar, met milde verzorgingsproducten zonder sulfaten. Het Pure Volume- gamma, een shampoo (300 ml : 23 euro), conditioner (250 ml : 25 euro) en BlowDry Amplifier (200 ml : 27 euro) voor het föhnen, moet zorgen voor natuurlijk volume.

Info : www.pureology.be, 02 210 09 40.

Voor mensen met krullend of golvend haar brengt Kiehl’s de Curl Defining Spray (19 euro) uit, die zorgt voor een zacht en volumineus effect : ‘gewichtloos’ en tegelijk gefixeerd.

Info : www.kiehls.com, 03 226 14 60.

Door Stefanie Van den Broeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content