Bram Boo is onze designer van het jaar 2010

Bram Boo

De vijfde in de rij van onze designers van het jaar is hij. Dat levert hem een expo op Interieur 2010 op. Wat u daar mag verwachten, vertellen degenen die zijn werk het beste kennen.

“Hij mocht meteen naar het tweede jaar.”

Johan Cops, zijn leraar op avondschool industriële kunst en vicevoorzitter van de beroepsvereniging van designers van België UDB

“Ik ben Bram zo’n tien jaar geleden les beginnen geven. Hij mocht meteen naar het tweede jaar, want van vormgeving kende hij al het een en ander, van schrijnwerkerij ook. Zijn allereerste meubel was de Matriochkas-stoelenserie. Het jaar daarop maakte hij de Etcetera-tafel en het laatste jaar de bank die uiteindelijk bij Feld in productie is gegaan als de Oasis. Ik vond die toen al mooi en vind het dus helemaal terecht dat die een producent gekregen heeft. Het is natuurlijk leuk om te zien dat hij het goed doet. Zelf heb ik altijd voor de industrie gewerkt, ik ben een echte productontwikkelaar. Hij gaat veel ambachtelijker te werk binnen een vrij specifieke tak in de designwereld.”

“Hij is uit het juiste hout gesneden.”

Lieven Daenens, directeur Design museum Gent, lid van de jury designer van het jaar

“Bram Boo is uit het goede hout gesneden. Doortastend heeft hij de moeilijke weg van het designexperiment bewandeld. Zijn telkens weer verrassende meubelen zijn recentelijk door enkele producenten ontdekt en worden nu in serie gemaakt. Een mooi resultaat voor zijn hard labeur.”

“Hij is eigenzinnig.”

Leni, zijn moeder

“Bram is in grote huizen opgegroeid, dus wat me altijd verbaast, is dat hij zulke praktische, bescheiden meubelen maakt. Hij zoekt niet het luxueuze, maar toch zorgt hij voor een heel groot comfort. Dat heeft hij van mij, in ons vorige huis had ik alles strak : ik had meubelen staan van Veranneman en Claire Bataille. Ik houd van clean en speels en dat heeft hij absoluut ook. Toen ik zijn bed voor het eerst zag, kreeg ik rillingen. Wat hij maakt vindt hij zelf heel boeiend, hij houdt niet van iets wat overbodig is. Hij is heel eigenzinnig, maar hij zal zich er wel uit redden, want hij draagt een flinke culturele bagage met zich mee. Ook in zijn vormentaal trekt hij de lijn heel goed door. Vergeef me, maar een moeder kan alleen maar goede dingen zeggen over haar kinderen.”

“Bram is wereldniveau.”

Sofie Lachaert, van de gelijknamige galerie

“Bram is wereldniveau. Punt. Zijn werk is authentiek, scherp-zinnig, een sterk concept, inspirerend, met een vernieuwende kijk, gebald én tegelijk gevoelig. In 2008 heeft Bram in onze galerie tentoongesteld, we maakten toen samen een massief zilveren beker. Hij heeft die ontworpen, wij hebben die gesmeed. Een object in klein formaat maar met imposante allure.”

“Hij is op en top designer.”

Françoise Foulon, directrice Grand-Hornu Images, lid van de jury designer van het jaar.

“Ik was helemaal weg van zijn nieuwe stukken die hij dit jaar op de meubelbeurs van Milaan voorstelde. Bram Boo is op en top designer, maar er schuilt in hem ook een onmiskenbare artistieke dimensie die zijn objecten een poëtische toets geven.”

“Ik kreeg nooit echt hoogte van zijn werk.”

Dieter Van Den Storm, projectcoördinator Interieur 2010, lid van de jury designer van het jaar

“Ik kreeg nooit echt hoogte van sommige ontwerpen van Bram Boo. Experimentele meubelen met vreemde aanhangsels ? Opbergvakken op de meest vreemde plaatsen ? Als gebruiker werd je in een ander keurslijf geduwd, geprikkeld en op zijn minst beroerd. Bij de Barbasso-tafels van Indera viel alles perfect in de plooi : zijn denkwereld, zijn vormentaal en industriële productie.”

“Ik wil mensen prikkelen.”

Bram Boo zelf, in een interview eerder dit jaar, voor hij verkozen werd tot designer van het jaar

“Ik wil meubelen maken die mensen prikkelen. Door hun onverwachte functie of door een emotie. Ik zit in een stroomversnelling. Pas nu begin ik wat geld te verdienen. Fabrikanten komen nu vragen naar objecten die ik jaren geleden ontwierp. Toen mijn eerste tafel af was, kreeg ik een kick. Die staat er ! Mijn rebelse periode heeft misschien te maken met lelijk schoolmeubilair ? Je kunt niet geloven hoe deugd het doet om voor Vannerum, een Belgische fabrikant van schoolmeubilair, te werken. Samen hebben we een digitaal conversatiemeubel ontwikkeld, de Salsa.”

Op www.knackweekend.be vindt u een filmpje met een interview met de designer, in zijn atelier

DOOR LEEN CREVE – Portret Julien Pohl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content