Op de salon van Genève bleek duidelijk de wil van de constructeurs om zowel verbruik als uitstoot in de toekomst aanzienlijk terug te dringen. Maar ook de vorm bleef niet onaangeroerd. Nissan verraste met de Qazana, een compacte cross-over die het concept stadswagen combineert met een aanpak die meer aan het buitenleven doet denken : de Qazana staat op hoge poten en is voorzien van beschermplaten. De deuren slaan breed open en laten een golvend interieur zien met een groot multifunctioneel scherm waarop de navigatie getoond wordt maar ook de informatie over het geheel elektronische all mode 4WD. Dacia oogstte veel belangstelling met zijn Duster, een cross-over die een vleugje sportiviteit wil toevoegen aan de robuustheid van het merk. Zijn flexibel interieur maakt het mogelijk een mountainbike te vervoeren en zijn 1.5 liter turbodiesel heeft aan 5,3 liter genoeg om 100 km ver te komen. Ook Peugeot wil met zijn 3008 van twee walletjes eten.

Frank M. Rinderknecht is nooit bang geweest van een originele aanpak. De Rinspeed iChange is een zeer lage en langgerekte conceptcar die in de basisvorm enkel plaats biedt aan de chauffeur. De mobiele achterzijde kan echter omhoog rijzen en maakt daarbij plaats voor twee extra passagiers. De veranderlijke auto weegt slechts 1050 kg en wordt aangedreven door een elektrische motor waarmee hij 220 km/uur haalt. Ook Mitsubishi zag wat in de combinatie van een uiterst aerodynamische vorm met een elektrische aandrijving. De iMIEV Sport Air wordt door de ontwerpers als een pocket rocket omschreven. Het voertuig werd uit composietmaterialen opgebouwden kreeg een krachtiger elektrische motor mee dan de vierdeurs, die deze zomer in Japan in productie gaat. Met 82 pk haalt de slanke kleine een top van 200 km/uur, terwijl hij toch 200 km ver komt zonder opladen.

De elektrische aandrijving zette in Genève haar geruisloze opmars verder, zij het vaak in een hybride combinatie. De OpelAmpera komt alleen op batterijen zestig kilometer ver. Eens de batterij bijna leeg, zorgt een 1.4 liter benzinemotor voor de oplading. De wagen stoot daarbij slechts 40 gram CO2 uit per kilometer. De autonomie van dit duo is, afhankelijk van het gebruik, 500 tot 700 kilometer. Opladen thuis kan in drie à vier uur en het batterijenpakket gaat 200.000 kilometer mee, goed voor pakweg tien jaar gebruik. Giugiaro en Frazer Nash tappen uit hetzelfde vaatje met de Namir, die zonder schroom de snelste hybride ter wereld wordt genoemd. De op de vier wielen aangedreven, zeer sportieve tweezitter haalt met zijn vier elektrische motoren (samen goed voor 370 pk) meer dan 300 km/uur en sprint in 3,5 seconden naar de 100 km/uur.

Ook Mercedes gelooft in de elektrische aandrijving, maar laat drie opties open. In de BlueZero staat men op een driesprong : een zuiver elektrische auto met een autonomie van pakweg 200 km, een brandstofcelauto die 400 km ver komt zonder bijtanken of een elektrische aandrijving, gekoppeld aan een kleine motor die 600 km ver komt maar pas tegen 2015 productierijp zal zijn. De drie technologieën vinden een plaats in de dubbele vloer. “In ons land ligt de toekomst verder af dan elders omdat we qua bevoorrading nog nergens staan”, zegt woordvoerder Eric Van den Heuvel, “terwijl in Berlijn 500 laadpalen voor elektriciteit worden gebouwd, elk met meerdere laadpunten. De afrekening gebeurt met kredietkaart.”

MDI, het geesteskind van de briljante Franse ingenieur Guy Nègre, experimenteert al jaren met zijn motor op perslucht en toonde in Genève de AIRPod, een eivormig wagentje met twee kleine voorwielen en twee normale wielen achteraan. Het ding ziet er wat amateuristisch uit, meet slechts 2,07 meter en biedt toch plaats aan drie personen. De chauffeur zit in de rijrichting en bedient zijn tuig met een joystick, terwijl de passagiers naar achteren kijken. De AIRPod weegt 220 kg en de motor levert een zeer bescheiden 6 kW, goed voor een snelheid van 60 à 70 km/uur. Maar het ei bezit wel een autonomie van ei zo na200 km en het opladen gebeurt in twee minuten. De kilometerprijs is uitermate gunstig : 100 kilometer rijden op perslucht hoeft slechts een halve euro te kosten.

Bentley blijft in klassiekere regionen. De Continental Supersports is de snelste auto die ooit door het bedrijf op wielen werd gezet. Zijn twaalfcilinder zorgt voor 600 pk. Daarmee haalt hij een topsnelheid van 329 km/uur en acceleraties naar 100 km/uur in 3,9 seconden. Op E85 bio-ethanol, getrokken uit plantaardig afval, wordt de uitstoot van CO2 volgens de well to wheel-berekening met 70 % omlaag gehaald. De CO2-uitstoot van het hele gamma wordt tegen 2012 met 15 % teruggedrongen en alle modellen zullen compatibel zijn met bio-ethanol. Datzelfde jaar verschijnt een nieuwe aandrijfeenheid met een verbruik dat liefst 40 % lager zal liggen.

Maar ook de klassieke verbrandingsmotor heeft nog niet afgedaan. Het Franse onafhankelijke bedrijf MCE-5 stelde op de salon zijn benzinemotor met variabele compressie voor, die verbruikswinsten oplevert tot 16 % voor motoren van 110 pk en tot 31 % voor motoren van 220 pk. Die winst moet tegen 2010 opgevoerd worden tot respectievelijk 20 en 39 %. De nieuwe VW Polo met dieselmotor stoot slechts 87 gram CO2 per kilometer uit en klopt daarmee de Smart ForTwo.

Door Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content