Bespoke anno 2007

26/09/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:25

Mannen met zin voor exclusiviteit kunnen, net als vroeger, weer volop kiezen voor een pak gemaakt op maat, naar eigen smaak. Als voorbeeld vroegen we drie gerenommeerde Belgische huizen om een uniek pak te ontwerpen voor een (tot op heden) fictieve internationale klant : Café Costume voor reclametopman Kevin Roberts, Scabal voor acteur George Clooney en Stijn Helsen voor tennisser Rafael Nadal.

'Bespoke' is meer dan op maat

Sinds de confectie de kleermakers van het voorplan verdrong, gaan de meeste mannen voor het kant-en-klaar principe als ze een pak kopen. Maar sinds enkele jaren zit de oude stiel opnieuw in de lift. Een en ander kunnen we plaatsen binnen de tendens dat de meerwaardezoekers onder de mannelijke consumenten bewust kiezen voor een persoonlijke toets. Naast maatwerk is ook bespoke aan een revival bezig. Maar wat is het verschil tussen de twee ? We vroegen het Allen Jones, meesterkleermaker aan de London College of Fashion, waar het nieuw geïnstalleerde vak Tailoring sinds kort weer studenten lokt die op zoek zijn naar een grondige opleiding in de traditionele kleermakers- technieken.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners