Dagelijks schuiven nieuwe lievelingen aan in de rij van felbegeerde cosmetica. Maar wat zijn de mooiste, de efficiëntste, de welriekendste producten ? Onze jury sloeg verwoed aan het testen en koos het neusje van de zalm van het voorbije beautyjaar.

1. Huidverzorging

Na rimpelbestrijding is de zoektocht naar een frisse teint de nieuwe uitdaging binnen de huidverzorging. Niet toevallig dus dat onze drie finalisten vooral de kaart van het éclat trekken. De Idealist-reeks van Estée Lauder exfolieert op een huidvriendelijke manier, met een suikerderivaat (glucosamine) en een kastanje-extract. Die helpen de dode huidcellen afschilferen en maken de huid dus gladder en zachter. De jonge huid, vanaf 30, krijgt op haar beurt een stralende teint met Clarins Younger Longer. Maar als winnaar kwam het Absolue Ultimate ßx Serum van Lancôme uit de bus, dat pigmentvlekken bestrijdt en tegelijk zorgt voor meer ondersteuning en hydratatie. Het werd door de jury geloofd om het heel zachte resultaat, de aangename textuur en de frisse geur.

Winnaar : Lancôme Absolue Ultimate ßx Serum.

Ereplaatsen : Clarins Younger Longer en Estée Lauder Idealist Pore Minimizing Skin Refinisher.

2. Parfums

We beleefden een rijk parfumjaar, dus stond de jury voor een hartverscheurende keuze. De subtiele bloemengeur Zen van Shiseido, met een zachte gloed van blauwe roos, op een basis van ceder, patchoeli, amber en wierook, maakt je niet alleen onweerstaanbaar maar ook helemaal ontspannen, zoals de naam al suggereert. Met de hedendaagse klassieker Infusion d’Iris levert Prada op zijn beurt een sensuele, frisse en langhoudende geur af, waarin vooral de zachte kant van iris aan bod komt, naast vleugjes van citrus, vetiver, cederhout en wierook. Toch worden die twee overschaduwd door het krachtige project van Chanel : Les Exclusifs. Vier klassieke geuren (N°22, Gardénia, Bois des Iles en Cuir de Russie) staan krachtig en in identieke vorm naast zes nieuwe geuren, gebaseerd op het leven van Chanel, als een betoverend leger van parfums. Wij hunkeren alvast naar de elfde soldaat : Sycomore, die deze week wordt gelanceerd.

Winnaar : Chanel Les Exclusifs.

Ereplaatsen : Shiseido Zen en Prada Infusion d’Iris.

3. Design

Omdat over smaken en geuren niet valt te twisten, raakte de jury ook dit jaar verscheurd tussen strak en barok, modern en klassiek. De ene zweert bij Bijou Miss Boucheron, een juweeltje van een parfum dat romantische harten verwarmt. De ander valt voor het gestroomlijnde ontwerp van Crema Nera, van de hand van grafisch ontwerper Fabien Baron. Uiteindelijk viel het oog van de jury op de verzorgingslijn van Dior Homme, dat de strakke kaart trekt : een mannelijk design met een krachtige combinatie van wit, zwart en transparant.

Winnaar : Dior Homme verzorging.

Ereplaatsen : Armani Crema Nera en Boucheron Bijou Miss Boucheron.

4. Make-up

Vlekkeloos is het sleutelwoord in deze categorie. Voor vlekkeloze en bovendien klonterloze wimpers is de Virtuose mascara van Lan- côme een uitstekende optie. Het gebogen borsteltje volgt mooi de natuurlijke wimpervorm, en het glanzend zwarte omhulsel oogt fraai en elegant. Ook uw teint verdraagt geen vlekjes, dus is een goede foundation onontbeerlijk. Clinique biedt er alvast een degelijke, goed hydraterende aan in gelcrème-structuur, met uitstekend resultaat. Maar bij meerderheid werd beslist dat Yves Saint Laurent dit jaar het felbegeerde lintje wegkaapt met de toepasselijk genaamde Teint Majeur : een rijke foundationcrème, met handig borsteltje, die een stralend, onberispelijk gezicht tevoorschijn tovert.

Winnaar : Yves Saint Laurent, Teint Majeur.

Ereplaatsten : Lancôme Virtuose mascara en Clinique Supermoisture

5. Hair & Body

Een stralend, perfect opgemaakt gezicht verliest alle glorie wanneer er een bos doffe haren omheen hangt. Daarom is deze categorie dit jaar volledig gewijd aan haarproducten. Fijn en vermoeid haar krijgt een stevige opkikker met het Tonucia masker van René Furterer, een stevig geel masker dat heerlijk ruikt door de essentiële oliën van sinaasappel en lavendel. Ook haar blijft niet gespaard van de tand des tijds, Kérastase biedt daarvoor een oplossing met het Age Recharge-gamma : dat geeft de uitgedroogde haren en de hoofdhuid weer soepele zachtheid en een stralende glans. Maar de hoofdvogel in deze categorie wordt afgeschoten door Pure-Formance van Aveda, een uitgebreid gamma dat door de heren in de jury uitermate werd gesmaakt. Bovendien zwichtte ook de vrouwelijke helft voor de gerecycleerde verpakkingen, die geproduceerd worden in een fabriek die helemaal draait op windenergie.

Winnaar : Aveda Pure-Formance.

Ereplaatsen : Kérastase Age Recharge en René Furterer Tonucia Masque Tonus Redensifiant.

6. High Luxury Skincare

De upperclass onder de verzorgingen krijgt er regelmatig nieuwe merken bij, maar slechts zelden vinden die ook meteen de weg naar ons favorietenlijstje. Zelens is een van de uitzonderingen. Dit merk werd ontwikkeld door een zekere dokter Lens, een specialist op het vlak van huidkanker en huidveroudering. De andere twee toppers van het afgelopen jaar zijn wel klassiekers. Neem nu Dior, dat voor L’Or de Vie met een topper onder de wijnen werkt : Château d’Yquem. Geen scheutje wijn in de crèmes weliswaar, wel polyfenolen die in de ranken zitten. Die zijn antioxidant, beschermend en herstellend, en laten zich bovendien stijlvol uitscheppen op een gouden lepeltje. Maar de jury kwam het meest onder de indruk van Payots AOX, een gelcrème die – naast een lekker geurtje en een uitermate zacht resultaat – de jonge huid (vanaf 30 jaar) beschermt met antioxidanten.

Winnaar : Payot AOX.

Ereplaatsen : Zelens Skincare en Dior L’Or de Vie.

7. Beste Mannenproduct

De tijd dat mannen nonchalant met hun uiterlijk omsprongen, lijkt steeds verder in het verleden weg te zinken, en gelukkig maar. Eén geluk (bij een ongeluk) hebben ze : de rimpels komen later, maar zijn wel een stuk dieper. En daar komt Shiseido met een oplossing op de proppen : Deep Wrinkle Corrector, die naast het gevecht tegen rimpels ook zorgt voor een frisse teint en een mannelijk geurtje. Wie valt voor klassieke geuren, raakt misschien in de ban van Narciso Rodriguez for him, een stijlvolle geur in de traditie van de fougères uit de jaren tachtig. Onze juryleden waren vooral gecharmeerd door de bijhorende olie. Maar de absolute lieveling van de mannelijke juryleden was Roc MenCode Holiday Skin, een hydraterende verzorging die zachtjes aan een lichte teint opbouwt, voor een zonnig kleurtje zonder vlekken, het hele jaar door.

Winnaar : Roc MenCode Holiday Skin.

Ereplaatsen : Shiseido Men Deep Wrinkle Corrector en Narciso Rodriguez for him.

8. Best Budget Buy

Vorig jaar beheerste make-up deze categorie, dit jaar wordt bewezen dat ook verzorgingen met een lief prijsje voor uitstekende resultaten kunnen zorgen. Maar laten we toch beginnen met make-up : Ideal Finish van Nivea zorgt inderdaad voor een ideale afwerking : een mooie matte teint. De water-in-siliconenformule geeft een zijig gevoel en maakt deze foundation geschikt voor alle huidtypes. Prijsbewuste jongeren kunnen met een gerust hart naar de apotheek trekken en het Skinset-gamma van Vichy aanschaffen. Deze reinigende mousse en hydraterende crème trekken snel in, ruiken fris en geven een zacht en mat resultaat. Maar na rijp beraad koos onze raad der wijzen toch Derma Genesis van L’Oréal Paris, dat de huid helpt ondersteunen door de nieuwe ‘wondermolecule’ Pro-Xylane, in combinatie met het vertrouwde hyaluronzuur, en een bijzonder zacht resultaat geeft.

Winnaar : L’Oréal Paris Derma Genesis.

Ereplaatsen : Vichy Skinset en Nivea Ideal Finish.

9. Beste nieuwkomer

Om als nieuw merk in het oog te springen, moet je tegenwoordig iets bijzonders in je mars hebben. Engagement blijkt een succesformule : onze drie genomineerden koppelen uitstekende producten aan een aantrekkelijke boodschap. Stella McCartney brengt met haar eenvoudige maar stijlvolle Care-lijn een ode aan de natuur, maar zonder het aura van geitenwollen sokken. De producten zijn helemaal biologisch, zonder bewaarmiddelen of proeven op dieren. M.A.C gaat veeleer de humanitaire toer op, met Viva Glam-lipsticks waarvan de opbrengst helemaal naar een aidsfonds gaat. Vorig jaar waren ook schattige wenskaarten verkrijgbaar, gemaakt door en voor kinderen. Maar Kiehl’s combineert zorg voor mens en milieu, én overtuigde de jury bovendien probleemloos met efficiënte no-nonsense producten met uitgebreide info op de apotheekachtige verpakkingen.

Winnaar : Kiehl’s.

Ereplaatsen : M.A.C en Stella McCartney.

10. Backstage

De nudelook is en blijft (voorlopig) een hedendaagse klassieker, maar we hunkeren toch ook naar wat kleur hier en daar. Dat hebben ze backstage wel begrepen. Chanel legde voor het voorjaar 2007 vooral de nadruk op de ogen, die dubbele kleurtjes voorzien op een verder mooi egaal gezicht. Dior liet voor het najaar op zijn beurt de lippen stralen, in felroze én -oranje, en plakte er hier en daar nog een stel stevige wenkbrauwen boven. Maar de koningen van de back-stage zijn toch de make-upartists van het Amerikaanse M.A.C. Neem nu de looks die ze voor het afgelopen najaar creërden voor Alexander McQueen : stijlvolle combinaties van ravenzwarte wenkbrauwen, helblauwe oogleden en koolzwarte ogen.

Winnaar : M.A.C voor Alexander McQueen, najaar 2007.

Ereplaatsen : Dior najaar 2007 en Chanel voorjaar 2007.

Door Stefanie Van den Broeck I Foto’s Jasmine Van Hevel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content