Architectuur als lucht

13/10/10 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 12:01

De Japanse architect Junya Ishigami, eregast van Interieur 2010, heeft in korte tijd een indrukwekkende reputatie verworven. Jesse Brouns volgde hem op de voet.

Tokio, eind augustus. Junya Ishigami heeft het druk. Nog diezelfde avond vertrekt hij naar Venetië, waar hij op uitnodiging van Kazuyo Sejima deelneemt aan de Architectuurbiënnale (dat avontuur, zo zal begin september blijken, wordt gedomineerd door roofdieren : nadat een zwerfkat er op dramatische wijze zijn tere installatie had verwoest, werd de architect onderscheiden met de Gouden Leeuw, de hoofdprijs van het evenement ; zie ook Knack Weekend van 15 september). Over exact een week begint een tentoonstelling in de prestigieuze galerie van Shiseido, de Japanse beautygigant. Hij heeft nog een andere ambitieuze tentoonstelling in voorbereiding, in de stad Toyota, en hij legt de laatste hand aan een dik boek dat volgend jaar moet verschijnen bij de Britse uitgeverij Thames & Hudson. Zijn studio op de bovenste verdieping van een oud industrieel gebouw in de wijk Iidabashi staat volgestouwd met fragiele, stuk voor stuk fascinerende maquettes die de komende dagen getransporteerd moeten worden voor de expo bij Shiseido. De architect huist met zijn medewerkers in een grote, ietwat schamele witte ruimte. Het meubilair is pover, en schots en scheef, met uitzondering van een LaChaise, het oude meesterwerk van Charles en Ray Eames. Bij Ishigami, zo suggereert het decor, wordt intens gewerkt.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners