Tekst Leen Creve/Foto Charlie De Keersmaecker

Design wordt te vaak beperkt tot wat trendy is. Vanuit YellowDesignFoundation hebben wij er een onderzoeksluik in gestopt. Dat legt relaties tussen technologie en design. Tussen mobiliteit en design, tussen veiligheid en design. Onze experts vertegenwoordigen allerlei menswetenschappelijke disciplines.

We worden allemaal weleens gehinderd door iemand die op het perron zijn hele leven aan het vertellen is over de telefoon. Wat wij dan onderzoeken is hoe we die ruimte kunnen aanpassen zodat niemand gestoord wordt : met materialen, kleuren, inrichting. We willen dus – opnieuw – een grotere raison d’être geven aan design. Bij Bauhaus ging het niet alleen om mooie dingen voor zoveel mogelijk mensen, maar ook : hoe verhogen mooie dingen onze levenskwaliteit.

Hoe kan het openbaar vervoer aan iedereen een veilig gevoel geven ? Dat was het uitgangspunt van ons laatste onderzoek. Er zit dus een beetje idealist in mij.

Ik heb op dit project gepokerd. Onze menswetenschappelijke aanpak was de eerste in zijn soort. Risico’s nemen is eigen aan het ondernemen. Het is eigen aan verantwoordelijkheid opnemen voor collega’s, voor medewerkers, voor kinderen.

Wereldwijd wordt het openbaar vervoer voor 60 procent door vrouwen gebruikt. Althans, tussen 7 en 20 uur. Buiten die uren is het vrij uitzonderlijk dat vrouwen nog de metro of de trein durven te nemen. Dat is eigenlijk niet democratisch.

Meer dan 22 jaar heb ik buiten gewoond. Nu leef ik al 23 jaar in de hoofdstad. Ik doe hier alles per tram of metro, soms ook met de fiets. Ik denk dat ik daardoor een heel goede lichamelijke conditie heb. Dat doet plezier.

Een Vlaamse Brusselaar denkt anders dan een Vlaamse Vlaming. Brussel is een internationale stad. De kruisbestuiving is groter. Hier worden 200 talen gesproken. Dat zijn ook dragers van culturen, gewoonten, inzichten, tradities, religies. Als we ’s morgens ons huis verlaten en ons constant ergeren aan dingen die niet zijn zoals we ze leerden kennen en zoals we verwachten, dan zijn we ongelukkige mensen. En dat wil ik niet zijn.

Optimisme en vertrouwen zijn drijfveren. Je kunt niet ondernemen als je niet optimistisch bent. Maar je moet ook vertrouwen hebben in je omgeving en in een aantal sleutelfiguren.

Een perfectionist is iemand die niet vooruitgaat. Ik denk dat ik wel vooruitga. Maar ik ben wel veeleisend en ik probeer selectief te zijn. Na mijn scheiding heb ik mijn bakens verzet. Professioneel en privé.

In mijn familie ken ik krachtige, doortastende vrouwen. Mijn overgrootmoeder voedde tijdens de Eerste Wereldoorlog in haar eentje haar gezin op en baatte daarnaast een boekhandel uit. Ik heb mijn dochter naar haar genoemd. De zus van mijn grootvader had een eigen bedrijf. Ze is nu 93. Haar man is gestorven, haar dochter, haar schoonzoon. Haar dierbaarste kleindochter is een paar jaar geleden gestorven. Ze was mijn nichtje en ze liet een dochter na. Ik heb haar toen opgevangen : nu heb ik dus twee tienerdochters.

Ook al is mijn groottante bijna honderd, ze blijft bij. Ze leest boeken in vier talen en volgt het nieuws. Ze is zo helder. Ik heb daar bewondering voor : hoe ze altijd overeind is gebleven en hoe ze nog zoveel warmte uitstraalt.

Er is geen probleem dat niet met anderen gedeeld kan worden. Dat is een inzicht dat ik heb overgehouden aan mijn scheiding. Het is niet uitzonderlijk en niet erg dat je in je leven met een probleem te maken krijgen. Het is pas te betreuren als je daar niet uitkomt, omdat je je opsluit. Door te leren van inzichten van andere mensen, kun je eruit raken.

Je goed in je vel voelen, is de basisvoorwaarde om ook door andere mensen gerespecteerd te worden. Ik wil van mijn dochters geen navelstaarders maken. Ze moeten genereus zijn naar hun omgeving. Maar ze moeten wel zelfbewust zijn om goed te kunnen functioneren in een groep. Tekst Leen Creve / Foto Charlie De Keersmaecker

Anne Leemans (48) is managing partner van Fontana design, een adviesbureau voor visuele communicatie. Ze is ook secretaris-generaal van YellowDesignFoundation, een Europees platform dat pas een onderzoek naar de impact van design op veiligheid op het openbaar vervoer afrondde.

Info : www.uitp.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content