Vorig jaar nam lingeriegroep Van de Velde, van de merken Marie-Jo en Prima Donna, het Spaanse luxemerk Andres Sardá over. Knack Weekend maakte kennis met de sexy en luxueuze collectie tijdens de Cibeles Madrid Fashion Week.

De modeweken in Madrid kun je niet vergelijken met de grote broers van Parijs of Milaan. Maar het heeft wel iets om rustig en zonder hysterisch dringen een zitje te kunnen vinden voor een defilé. Het lingeriemerk Andres Sardá is een gevestigde waarde in Spanje (vaak vergeleken met La Perla, dat andere Zuid-Europese label) en showt in Madrid.

Vóór de sexy niemendalletjes en luxueuze badpakken – sommige met Swarovskiparels – op de catwalk worden losgelaten, is Nuria Sardá, dochter van oprichter Andres Sardá en verantwoordelijk voor de collecties, vrij relaxed. Ze wordt gevolgd en geïnterviewd door Spaanse reporters maar dat is ze gewoon, hun shows halen steevast het journaal. Na een flamboyant defilé waarin de modellen op onmogelijk hoge hakken lopen en behangen zijn met allerlei fantasiejuwelen, gaat Nuria Sardá geduldig op de foto met Spaanse tv-sterren die er adembenemend sexy uitzien.

En zeggen dat paus Johannes XXIII onrechtstreeks aan de basis ligt van de Andres Sardá lingerie. Tot het tweede Vaticaans concilie werd vrouwen gevraagd het hoofd te bedekken om naar de kerk te gaan. In Spanje en Zuid-Amerika werd een mantilla gedragen, een sluier van zwarte kant. Het familiebedrijf van textielingenieur Andres Sardá was gespecialiseerd in mantilla’s, maar toen het dragen ervan niet langer hoefde, werden er veel minder van verkocht. “Mijn vader besliste dat de kennis van kantbewerking gebruikt kon worden voor een lingeriecollectie”, vertelt Nuria Sardá. De perfectionistische en visionaire ingenieur gooide zich begin jaren zestig op stoffenresearch en lanceerde sensuele lingerie voor vrouwen die zichzelf dat plezier willen gunnen. “Vergeet niet, hij begon daarmee in de Francoperiode. Lingerie was toen gewoon functioneel, zeker niet sensueel.”

Volgens Nuria Sardá is de inbreng van mode-elementen in een lingeriecollectie bepalend geweest voor het succes. Vader Sardá trok fotograaf David Hamilton aan om in St-Tropez campagnebeelden te maken en bleef vernieuwend in het gebruik van stoffen en materialen (zo was het merk onder meer bij de voorlopers van de naadloze lingerie, van het gebruik van lycra en combineerde het al vroeg zijde met pvc-bretelletjes).

Onder de vleugels van het Vlaamse Van de Velde – dat nog geen designerlingerie in de portefeuille had – schrijven Nuria Sardá en haar equipe nu verder aan het familieverhaal. “Ik denk dat we complementair zijn. De creatie blijft in Barcelona, maar de logistiek wordt overgenomen. Dat geeft ons de nodige rust om vernieuwende collecties te blijven maken.”

www.andressarda.com ; www.vandevelde.eu

Door Trui Moerkerke

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content