De voorbije weken vonden de internationale mannenmodeweken plaats in Milaan en Parijs, maar net voordien trok Firenze de aandacht met zijn 74ste modevakbeurs Pitti Uomo. Weg van de honderden standhouders mocht een aantal ontwerpers uitpakken met spektakel, onder wie heel wat Belgen.

Walter Van Beirendonck koos voor de show van zijn zomercollectie 2009, eXplicit genaamd, de uitgestrekte tuin van het Museo Stibbert. Net vóór aanvang kwam de Belgische ontwerper van tussen de bomen gewandeld met zijn mannelijke modellen die hij een groene baard had opgezet en die gekleed liepen als een bende bosfiguurtjes in gekleurde body’s met de print van een skelet op, daarboven doorkijkjassen en -broeken. Even later in het sprookjesverhaal werd de mannelijkheid achter de coulissen gelaten toen de modellen defileerden op schoenen met een dubbele hak en in een losse broek met daarboven een nauw korset. Ook plastic opblaasbare jasjes met ventielklepjes passeerden meermaals de revue. Meest opvallend : een boerkatrui met rode smiley opgedrukt.

Voor de tweede keer organiseerde Pitti Uomo ook een klein vrouwenluik, met de Amerikaanse Diane von Furstenberg als special guest. In het mooie decor van Firenzes grootste privétuin, de Giardino Torrigiani, presenteerde de in Brussel geboren ontwerpster haar eerste pre-lentecollectie : La Petite Valise. Von Furstenberg focuste op een koffervriendelijke collectie met trenchcoats en jurken met grafische prints als vaste waarden. We zagen heel wat zwart-wit variaties, maar ook een groot kleurenpalet af en toe opgesmukt met de afdruk van een paspoort of een hotelkamersleutel. Een T-shirtjurkje met opschrift Bon Voyage, gedragen door topmodel Natalia Vodianova, sloot de show.

Een nieuwe voetbalschoen is wat Belg Dirk Bikkembergs in Firenze op het publiek losliet. Of liever, tientallen profvoetballers in smoking – zonder hemd – met witte fluorescerende schoenen aan : dát is wat de ontwerper letterlijk op de zaal losliet. De nieuwe collectie heet Tirosegno, wat zo veel betekent als ‘schiet ‘m erin’ en er werden vier families van de schoen ontworpen (voor indoor tot harde grond). Voor zo’n opvallend paar is het niet wachten tot volgende zomer, vanaf november zijn de lichtreflecterende schoenen te koop.

In zijn Hugo Boss Orange-lijn trekt ontwerper Andrea Cannelloni de Afrikaanse kaart. De mannen- en vrouwencollectie staan in het teken van ethnic chic, aangevuld met afgewassen jeansstuks, casual T-shirts en hemdjes. Rood- en oranjetinten en opvallende hoofddoeken brengen kleur in de collectie, en verheugd konden we vaststellen dat de harembroek nog niet verdwijnt. Bij het Duitse Boss Orange hangt hij losjes rond de heupen, gefronst rond de enkels waar hij warm oranje kleurt, dat naar boven toe overloopt in ecru.

samenstelling Elke Lahousse

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content