Goed doorbakken velletjes waren zeker oké in de jaren tachtig, maar sindsdien is er veel veranderd : we willen er nog stralend zomers uitzien, een (licht)bruin tintje blijft in trek. Maar de gezondheid primeert en dus is de boodschap : verantwoord smeren. Trends en officiële richtlijnen op een rijtje.

De algemene tendensen blijven dezelfde : hoge beschermingsfactoren, lichte texturen en multifunctionele producten. Maar er zijn wel blikvangers die we u niet willen onthouden. Helemaal in het teken van optimale bescherming zouden de ‘meeneemproducten’ een echte hit kunnen worden. Naast zonnesticks en handige formaten, vallen vooral de zonnearmbanden op. Op en top esthetisch verantwoord zijn ze niet, die dikke rubberen spullen, maar ze hebben in elk geval wel een soort alarmklokeffect : tijd om te smeren ! Misschien een goede manier om uw kinderen te overtuigen. Wie helemaal geen risico wil lopen, kan zich ook wenden tot snelbruiners : die worden almaar aantrekkelijker en bevatten soms zelfs een SPF-factor. Wanneer het onheil toch is geschied, kan aftersun soelaas bieden : van een basisproduct als balsem, tot absolute luxe met een masker.

Officiële richtlijnen

Onbeschermde blootstelling aan de zon is niet alleen een belangrijke factor voor de ontwikkeling van huidkanker, maar zorgt ook voor een snellere huidveroudering. Vooral de uv A-stralen zijn daarvoor verantwoordelijk : zij dringen het diepst door in de huid en verstoren het immuniteitssysteem. Op de verpakking van oude zonneproducten ziet u meestal enkel een SPF ( sun protection factor)-index, die informatie geeft over de intensiteit van bescherming tegen uv B-stralen (die zonnebrand veroorzaken). Toch is ook de bescherming tegen uv A belangrijk. In de EU worden er jaarlijks meer dan vijftigduizend kwaadaardige melanomen ontdekt waarvan een kwart een fatale afloop kent. In België zijn dat er duizend. De laatste decennia steeg het aantal gevallen van melanoom wereldwijd sterk. De Europese Commissie trok aan de alarmbel, en maakte een aanbeveling : op zonnecrèmes zou een logo moeten komen dat de uv A-beschermingsfactor aangeeft. Die moet minstens een derde van de uv B-factor zijn. Om het de consument makkelijker te maken om het juiste zonneproduct te kiezen, wil Europa geleidelijk een geharmo-niseerde etikettering invoeren. Vier nieuwe beschermingscategorieen (lage, gemiddelde, hoge en zeer hoge) werden geïntroduceerd en zullen verschijnen naast de traditionele SPF-factor.

Het is ook de bedoeling dat meer en meer zonneproducten het uv A-logo zullen dragen. “Het logo is nu al op veel verpakkingen te vinden, maar nog niet op allemaal. Dat wil niet noodzakelijk zeggen dat een product daarom geen uv A-bescherming biedt, het kan namelijk ook dateren uit een periode dat het logo nog niet gebruikt werd. Momenteel doet u er dus goed aan het volledige etiket te lezen”, aldus Els Vrindts, cosmetica-experte bij de FOD Volksgezondheid, “Een uv A-bescherming en -logo zijn niet verplicht, het is slechts een aanbeveling. De EU wil vooral dat producenten eerlijk zijn over de samenstelling van hun producten en dat consumenten voorgelicht worden. Zo kunnen zij op basis van juiste info op het etiket beter een product kiezen.” Er komt trouwens ook een verbod op misleidende termen zoals ‘sunblock’ en ’totale bescherming’ : geen enkel zonneproduct biedt immers volledige bescherming tegen uv-stralen. Een informatiecampagne moet consumenten helpen de juiste producten uit te kiezen. Veilig in de zon 2008 werd onlangs gelanceerd door minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx en tal van ondersteunende organisaties. Op www.veiligindezon.be vindt u nuttige informatie, maar ook een praktische keuzegids voor zonneproducten, op basis van uw huidtype en blootstelling aan de zon.

Door Stefanie Van den Broeck en Raïssa De Martelaere I Illustratie Bad Pritt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content