Muzikanten die, in ruil voor kleren, voor de imagokar van een modemerk gespannen worden : zo kunnen we er wel een paar opnoemen. Artiesten die zelf met naald, vingerhoed en tekenblok aan de ontwerptafel zitten, zijn zeldzamer.

Neem nu Bent Van Looy, de dandyeske frontman van Das Pop. De Gentenaar woont tegenwoordig in Parijs en dat doet zijn modehart duidelijk deugd. “Via mijn vriendin, een visagiste, kwam ik in contact met Le Mont Saint Michel, een oud Frans merk van werkmanskledij dat zich de jongste jaren tot hip rock-‘n-roll-label voor dames ontpopte. Met de designer, Alexandre Milan, klikte het meteen en hij zag een samenwerking voor een eerste herenlijn wel zitten. Hij nodigde ons uit op zijn kasteel in Bretagne om twee dagen in de archieven van het label te snuisteren en samen een collectie te ontwerpen.” Het resultaat is een vintage winterlijn met grappige grafische details. De college boy-truien, retropolo’s en strakke jasjes in jacquard en tricot lijken Das Pop (en Alex Callier) op het lijf geschreven. “En er komt wellicht een vervolg op de collectie, al weet je met de crisis natuurlijk nooit”, aldus nog Van Looy.

Kanye West neemt mode ook zeer au sérieux. De rapper is op alle grote defilés op de eerste rij te spotten, werkte al een sneakercollectie uit voor Louis Vuitton, solliciteerde bij Raf Simons en loopt nu stage bij Gap. Zijn eigen lijn, Past.Tell.Museum, moet later dit jaar uit de startblokken schieten.

Liam Gallagher, zanger van Oasis, heeft op het eerste gezicht met mode niet veel te maken. Winter en zomer treedt hij op in zijn eeuwige groene parka. Blijkt nu dat hij die sinds kort ook zelf ontwerpt voor zijn modelabel Pretty Green. De regenjas voldoet aan al zijn eisen : aanpasbare mouwen, rechte kraag, verzonken knopen en vintage look. De rest van de Pretty Greencollectie is eveneens voer voor Britse geezers en mods : polo’s, regenhoedjes, aansluitende pulls, sjaals en trainingjasjes.

Voor Beth Ditto, de schaamteloos volslanke frontdiva van The Gossip, is het ook menens in de modewereld. La Ditto brengt haar eigen mode-voor-het-maatje-meer uit, in samenwerking met de onhippe confectieketen Evans. Haar doel : de gevuldere dames ook een gedurfde uitgaansgarderobe bezorgen. Inclusief – slik – blinkende eightiesleggings.

In de categorie ‘goed gedelegeerd’ voert Beyoncé het lijstje ‘sterontwerpers’ aan. Het designwerk laat ze hoofdzakelijk over aan haar moeder en aan styliste Tina. Haar jongste fans indachtig, lanceren de twee deze winter onder de naam Sasha Fierce for Deréon een sportieve collectie lingerie, schoenen, juwelen en brillen voor schoolmeisjes.

Madonna mikt vanaf september op haar beurt op 7- tot 77-jarigen met haar nieuwe kledinglijn The Material Girl. Partner in crime is de Franse ontwerper Christian Audigier, de man achter Von Dutch, Ed Hardy en Smet (zijn kledingmerk met Johnny Hallyday). “Madonna weet wat ze wil, ze houdt van details”, aldus Audigier. Vrij vertaald : “Ik doe alles, zij vit op details.”

www.lemontsaintmichel.fr, www.prettygreen.com, www.pasttellmuseum.com, www.bethdittoatevans.co.uk, www.dereon.com, www.christianaudigier.com

Thijs Demeulemeester

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content