Zo breng je structuur aan in een notitieboekje

© HighFiveHQ

Niets aangenamers dan de eerste pennenstreek in een kraaknieuw notitieboekje zetten, maar hoe hou je dat ding in godesnaam gestructureerd? Vergeet paginanummers of kleurcodes: in Japan hebben ze een veel elegantere oplossing.

Je kent het wel: telkens je een nieuw notitieboekje aanbreekt hou je jezelf voor dat je het deze keer wél duidelijk en gestructureerd zal houden. Je haalt je markeerstiften boven en verzint kleurcodes die de verschillen tussen taken en ideeën moeten duidelijk maken (tot je op de trein plots merkt dat je je roze rakker eens niet bij je hebt), of deelt ijverig je schrift in verschillende delen op, om achteraf te merken dat bepaalde secties veel omvangrijker werden, en je op andere plaatsen met triestige lege pagina’s komt te zitten. Saai.

Gelukkig is er een Japanse methode die ervoor zorgt dat iedere pagina nuttig gebruikt wordt. Daarvoor laat je de laatste pagina van je schrift alvast vrij voor een indexlijst. Iedere keer je een pagina in je notebook gebruikt ga je die content taggen. Bijvoorbeeld: je schrijft een heerlijk recept voor pene all’arrabbiata neer, dan ga je achteraan de tag ‘Pasta’ of ‘Italiaans’ neerschrijven aan de linkerkant van de pagina, vlak aan de rand.

Zo breng je structuur aan in een notitieboekje
© HighFiveHQ

Keer vervolgens terug naar de pagina waarop je het recept hebt neergeschreven, en maak op exact dezelfde locatie als waar je achteraan ‘Pasta’ hebt geschreven een markering aan de rechterrand van de pagina. Maak de markering zo dat die zelfs zichtbaar is wanneer je notitieboekje gesloten is.

Natuurlijk kan je ook dubbele tags aanbrengen (zoals Pasta én Italiaans) en is dit systeem niet beperkt voor notebooks die uitsluitend over één onderwerp gaan. Je kan evengoed markeringen maken als ‘Takenlijst’ ‘Meetings’ ‘Ideeën’ en ‘Etensdagboek’ en die allemaal in één notitieboekje knallen.

Ben je nu geprikkeld om een hele lading nieuwe notebooks te bestellen? Wij doen hier alvast enkele suggesties.

(KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content