Wat de wetenschap zegt over ‘meisjes- en jongensspeelgoed’

© iStock

Onlangs kondigden de grote spelers Amazon en Target aan geen onderscheid meer te maken tussen meisjes- en jongensspeelgoed. Een goede zaak voor heel wat strijders voor gendergelijkheid, maar is dat eigenlijk echt zo? De wetenschap weet raad.

Het bannen van de onderverdeling tussen jongens- en meisjesspeelgoed in de eerder vermelde winkels liet heel wat stof opwaaien. Zo was er bijvoorbeeld een therapeut die vreesde dat jongens en meisjes op de duur niet meer zouden weten wat hun geslacht is en de CEO van een evangelistische groep vroeg zich af of Target was vergeten wie de winkel had grootgemaakt: “niet de genderneutrale mensen, maar wel Amerikaanse families, vaders en moeders met zonen en dochters waarvan ze houden.”

“Dit zou echt niet zo controversieel moeten zijn.”

Genderbewustzijn

Allemaal goed en wel, maar vermoedelijk hebben deze mensen zich bij hun uitspraken niet laten hinderen door de wetenschap. Die is namelijk al zo’n dertig jaar bezig met het bestuderen van de effecten van gender-gelabeld speelgoed op kinderen.

De ongerustheid van de therapeut wordt zonder al te veel moeite gecounterd door Christia Brown, schrijfster van Parenting Beyond Pink and Blue en onderwijzer aan de Universiteit van Kentucky: “Kinderen kennen hun gender behoorlijk vroeg, wanneer ze ongeveer twee jaar oud zijn.” Ook met andere zorgen rekent Brown af. “Wat Target nu doet, zou echt niet zo controversieel moeten zijn.”

Hete aardappel

Onderzoekers ontdekten een tijd geleden al iets dat ze het “hot potato effect” doopten. Ze kwamen erachter dat meisjes een stuk speelgoed niet meer wouden aanraken als dat gelabeld was voor jongens en vice versa. Hetzelfde stuk speelgoed was wĆ©l aantrekkelijk als het ‘juiste’ label erop kleefde. Zelfs als er verwarrende visuele boodschappen werden gegeven – denk aan een roze monstertruck – vonden jongens het speelgoed interessanter als het gelabeld was “voor jongens” dan wanneer er een stickertje op prijkte met als boodschap “voor meisjes”.

Waar de naam “hot potato effect” vandaan komt? In de observaties van een psycholoog genaamd D.B. Carter uit 1987 vinden we volgende anekdote terug: een jongen was vrolijk aan het spelen met een race-auto tot het dak van de auto eraf viel. Achter het stuur zal een vrouwelijk popje met blond haar. Toen de jongen dat zag, liet hij de auto vallen als een “hete aardappel”.

Wat de wetenschap zegt over 'meisjes- en jongensspeelgoed'
Ā© iStock

In een studie van Carol Lynn Martin wordt dat “hot potato effect” bevestigd en werd bovendien zwart op wit bewezen dat jongens en meisjes zich even hard vermaken met genderneutraal speelgoed.

Label beĆÆnvloedt prestaties

Tot slot bepaalt het labelen niet alleen welk speelgoed kinderen leuk vinden, maar ook de manier hoe ze ermee spelen. Een toonaangevende studie uit 1983 liet kinderen met speelgoed spelen dat ze nog nooit eerder hadden gezien. Het betrof een clown met een open mond, waar kinderen kleine schijfjes in moesten werpen. De helft van de kinderen kreeg te horen dat dit jongensspeelgoed was, de andere helft dat dit bedoeld was voor meisjes. Wat bleek? Als de jongens geloofden dat het speeltje voor hen ontworpen was, kregen ze meer schijfjes in de mond van de clown dan wanneer ze dachten dat het meisjesspeelgoed was. Hetzelfde gold voor de meisjes. Brown concludeert: “Voor kinderen is het label belangrijker dan het speelgoed zelf.”

(EK via scienceofus)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content