Slet en player: Sensoa kiest voor opmerkelijke bewoording in nieuwe campagne

© Sensoa

Vandaag werd de nieuwe campagne van Sensoa gelanceerd met als baseline ‘Share love, geen SOA’, waarbij ze jongvolwassenen oproepen om zich op soa’s te laten testen voor ze in een nieuwe relatie zonder condoom vrijen. Een goede zaak, maar het is vooral de bijhorende affiches met opvallende leuzen die onze aandacht trokken.

Het Vlaams Expertisecentrum voor Seksuele Gezondheid, Sensoa dus, lanceert deze campagne omdat soa’s en in het bijzonder chlamydia heel vaak voorkomen in de leeftijdsgroep van 15 tot 35 jaar. Volgens Sensoa is dat het gevolg van een patroon van opeenvolgende, monogame relaties waarbij in een nieuwe relatie vaak snel het condoom wordt weggelaten zonder dat de partners zich lieten testen.

Dit is ook de insteek van de bijhorende affichecampagne. Sensoa wil het vooroordeel uit de wereld helpen dat enkel mensen die heel veel wisselen van bedpartners getroffen kunnen worden door een soa. Ze kozen er daarom voor om ‘Je hoeft geen slet of player te zijn om een soa te krijgen’ als slogans te gebruiken. Een opmerkelijke keuze, lijkt ons.

Bewuste keuze

‘Wij hebben er intern over gediscussieerd, want deze terminologie gebruiken wij doorgaans niet in onze communicatie en in onze pakketten naar scholen toe. We wilden bewust de aandacht trekken bij jongvolwassenen’, verklaart Boris Cruyssaert, woordvoerder van Sensoa. ‘Slet of player bekt nu eenmaal beter dan een persoon met veel wisselende partners.’

De pejoratieve connotatie, zeker in het geval van ‘slet’, is dus bewust gekozen. Vreest Sensoa dan niet te veel negatieve reacties? ‘We hebben onze doelgroep geconfronteerd met de slogans en geen enkele ondervraagde gaf een negatieve reactie op het woordgebruik, net omdat het precies over personen ging die veel wisselende seksuele contacten hebben’, geeft Cruyssaert aan.

Dubbele moraal

‘De keuze voor woorden als ‘slet’ en ‘player’ duiden inderdaad op de heersende dubbele moraal. Een jongen die er veel vriendinnetjes op nahoudt, krijgt schouderklopjes. Iets wat in het geval van meisjes allesbehalve zo is.Bovendien zochten we naar een vrouwelijke versie van het woord ‘player’, maar verder dan enkele dialectische woorden raakten we niet’, aldus Cruyssaert.

De campagne trekt dus de aandacht, dat is het minste wat je ervan kunt zeggen. De vraag is of Sensoa hier een stapje te ver gaat door die dubbele moraal ook te hanteren in zijn campagne? De positieve reacties op de campagne tijdens hun testfase tonen alvast aan dat er inderdaad nog pijnlijk veel werk is om die heersende vooroordelen over het verschil tussen mannen en vrouwen de wereld uit te helpen. (AB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content