Première ‘De behandeling’ in Kinepolis Antwerpen

‘Het wordt zo spannend als mijn wetsuit’, liet Geert Van Rampelberg tijdens de opnamen van ‘De behandeling’ optekenen, wat hoogstaande verwachtingen wekte, ook al door de suggestieve trailer.

‘Het wordt zo spannend als mijn wetsuit’, liet Geert Van Rampelberg tijdens de opnamen van ‘De behandeling’ optekenen, wat hoogstaande verwachtingen wekte, ook al door de suggestieve trailer.

Veel volk dus op de première, waarbij onder de wachtende fotografen zowaar het begin van paparazzikoorts kon waargenomen worden, want het gerucht deed de ronde dat Kevin Janssens en Josje Huisman zich bij deze gelegenheid als koppel zouden outen. En jawel, daar waren ze, ontspannen gekscherend met de aanwezige pers, zij in een glamoureuze gouden jurk en hij met een volle baard.

Maar goed, we kwamen voor de film. En laten we maar meteen ter zake komen: wat een stormram van een psychologische actiethriller is dit. Over de plot laten we liever zo weinig mogelijk los. Houden we het er bij dat hoofdinspecteur Nick Cafmeyer (een bleke, afgepeigerde Van Rampelberg) al heel zijn leven getormenteerd is door de verdwijning op jonge leeftijd van zijn broertje. Hij vermoedt dat een pedofiel uit de buurt (een treiterachtige Johan Van Assche) er voor iets tussen zit, maar tegen de man werd nooit een sluitend bewijs gevonden. Als vele jaren later opnieuw een kind in bijzonder mysterieuze omstandigheden verdwijnt, worden bij Cafmeyer oude wonden opengereten. Wat volgt is een klopjacht waarbij de inspecteur geregeld zijn boekje te buiten gaat.

Weet dat het scenario van Carl Joos (zie ook Dossier K en The Broken Circle Breakdown) naar het boek ‘The Treatment’ van de Britse Mo Hayder complex en ingenieus is en je tot het laatste moment ademloos op de rand van je stoel houdt. Voeg daar een krachtige regie aan toe, verbluffend camerawerk en over de hele lijn straffe vertolkingen en je krijgt een prent die zonder twijfel een mijlpaal in de Vlaamse filmgeschiedenis wordt.

Dat sommige schokkende scènes de grens van het ongeloofwaardige overschrijden, neem je er als toeschouwer graag bij. De sfeer doet nog het meest aan een Zweedse misdaadthriller à la ‘The girl with the Dragon Tattoo’ denken: somber, grauw, bevolkt door gespannen en/of ronduit perverse wezens. Regisseur Hans Herbots heeft geen mededogen met zijn personages en met de toeschouwers: hier geen luchtige intermezzi of komische bijrollen, zelfs geen spoor van romantiek.

Ook de acteurs werden niet gespaard: naast Van Rampelberg gaan ook Laura Verlinden, Michael Vergauwen en Dominique Van Malder tot het uiterste. Zelfs de ontknoping brengt niet echt soelaas. Als toeschouwer kom je beduusd maar ook opgewonden buiten: straffe film, blij dat ik ‘m gezien heb.

Linda Asselbergs

De behandeling van Hans Herbots, vanaf 29 januari in de zalen. www.eyeworkfilms.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content